Normaal gezien stuurt men producten terug die NIET werken.Ik heb het teruggestuurd omdat het functioneerde zoals gehoopt. Maar om dat te weten te komen moest ik het dus monteren.
Volgens het Hof van Justitie kan de verkoper geen vergoeding vragen voor waardevermindering van het goed, maar wel voor het gebruik ervan. Maar als de webwinkel u niet geïnformeerd heeft over de bedenktermijn (alsook het modelformulier), dan bent u in niet aansprakelijk voor waardevermindering en/of het gebruik ervan (EU Richtlijn).Dag iedereen,
Ik heb op 1 april 2018 een online aankoop gedaan, en dit product na een aantal dagen retour gezonden. Het gaat om een aankoop van ongeveer 100€. Het ging om een onderdeel van een verwarmingsketel. Ik het product retour gestuurd binnen de bedenkingstermijn (14d) aan de verkoper, maar deze beweerd omdat het onderdeel aangesloten is geweest dat hij mij niet kan terugbetalen. Het zou gaan om lichte gebruikssporen, volgens de communicatie met de verkoper (ik ga er vanuit dat hij gelijk heeft). Na een poging dit onderling te regelen, en een poging van bemiddeling via ECC België wil de verkoper nog steeds niets terugbetalen.
Volgens mijn interpretatie van de Europese regelgeving voor verkoop op afstand zijn 'lichte gebruikssporen' geen reden om niets terug te betalen. Als ik het goed heb kan hij wel een waardevermindering claimen van een bepaald percentage maar niet zomaar terugbetaling weigeren. Ik heb voor de bemiddelingspoging via ECC België een klein "dossiertje" samengesteld met een aantal identieke en vergelijkbare producten die online verkocht worden om een idee te krijgen van de normale verkoopprijs.
De reden dat ik dit post is omdat ik twijfel om de "EU-procedure voor kleine geschillen" op te starten (https://www.eccbelgie.be/uw-rechten/rec ... geschillen). Er hangt daar een kost aan vast, waarvan ik een beetje twijfel of het in vergelijking met het geld dat ik ondertussen al 'kwijt' ben wel de moeite is. Die kost krijg ik wel terug als ik gelijk zou krijgen, maar dan moet de beslissing ook nog eens uitgevoerd worden, en indien de tegenpartij moeilijk doet hangt daar ook nog een kost aan. Aangezien ECC België toch leek mee te gaan in mijn verhaal denk ik toch kans te maken, maar zeker ben ik niet. Ik ben bang er nog meer geld aan te verliezen. Het gaat me echter ook wel een beetje om het principe dus de rompslomp heb ik er wel voor over.
Via Paypal heb ik geen terugbetaling kunnen krijgen, en mijn rechtsbijstandsverzekering komt niet tussen voor contractuele geschillen.
Hebben jullie ervaring met deze procedure? Heeft ze veel kans op slagen?
Alvast bedankt voor het advies.
Wat een onzin is dit?Normaal gezien stuurt men producten terug die NIET werken.Ik heb het teruggestuurd omdat het functioneerde zoals gehoopt. Maar om dat te weten te komen moest ik het dus monteren.
Louter voor het amusement onderdelen monteren en terug demonteren lijkt me bizar.
Dag iedereen,
Ik heb op 1 april 2018 een online aankoop gedaan, en dit product na een aantal dagen retour gezonden. Het gaat om een aankoop van ongeveer 100€. Het ging om een onderdeel van een verwarmingsketel. Ik het product retour gestuurd binnen de bedenkingstermijn (14d) aan de verkoper, maar deze beweerd omdat het onderdeel aangesloten is geweest dat hij mij niet kan terugbetalen. Het zou gaan om lichte gebruikssporen, volgens de communicatie met de verkoper (ik ga er vanuit dat hij gelijk heeft). Na een poging dit onderling te regelen, en een poging van bemiddeling via ECC België wil de verkoper nog steeds niets terugbetalen.
Volgens mijn interpretatie van de Europese regelgeving voor verkoop op afstand zijn 'lichte gebruikssporen' geen reden om niets terug te betalen. Als ik het goed heb kan hij wel een waardevermindering claimen van een bepaald percentage maar niet zomaar terugbetaling weigeren. Ik heb voor de bemiddelingspoging via ECC België een klein "dossiertje" samengesteld met een aantal identieke en vergelijkbare producten die online verkocht worden om een idee te krijgen van de normale verkoopprijs.
De reden dat ik dit post is omdat ik twijfel om de "EU-procedure voor kleine geschillen" op te starten (https://www.eccbelgie.be/uw-rechten/rec ... geschillen). Er hangt daar een kost aan vast, waarvan ik een beetje twijfel of het in vergelijking met het geld dat ik ondertussen al 'kwijt' ben wel de moeite is. Die kost krijg ik wel terug als ik gelijk zou krijgen, maar dan moet de beslissing ook nog eens uitgevoerd worden, en indien de tegenpartij moeilijk doet hangt daar ook nog een kost aan. Aangezien ECC België toch leek mee te gaan in mijn verhaal denk ik toch kans te maken, maar zeker ben ik niet. Ik ben bang er nog meer geld aan te verliezen. Het gaat me echter ook wel een beetje om het principe dus de rompslomp heb ik er wel voor over.
Via Paypal heb ik geen terugbetaling kunnen krijgen, en mijn rechtsbijstandsverzekering komt niet tussen voor contractuele geschillen.
Hebben jullie ervaring met deze procedure? Heeft ze veel kans op slagen?
Alvast bedankt voor het advies.
Dat is gewoon logica.Wat een onzin is dit?Normaal gezien stuurt men producten terug die NIET werken.Ik heb het teruggestuurd omdat het functioneerde zoals gehoopt. Maar om dat te weten te komen moest ik het dus monteren.
Louter voor het amusement onderdelen monteren en terug demonteren lijkt me bizar.
Het herroepingsrecht is uitgevonden omdat de mensen het product niet kunnen testen op de website.
Het is dus het volledige recht van de consument om de onderdelen te testen en ze daarna terug te sturen.
Het doet niets ter zake als het product al dan niet werkt.
Zie de consumentenwetgeving.
Ts gaat nog verder : niet "Tja, het is toch wat ik ervan verwachtte.", maar "Het deed wat het moest doen, dus retour". Leuk voor de verkoper.Stel dat ik naar een doe het zelf zaak ga en een schuurmachine koop, deze thuis gebruik (en ze werkt wel), dan moet ik die achteraf ook niet meer binnenbrengen in de winkel met de melding "Tja, het is toch niet wat ik ervan verwachtte." Neen, als het toestel niet stuk is, kan je het niet zomaar omruilen.