@Wuyts1991, zullen we even rekenen?
132 +5 = 137. 137 is dichter bij 130 dan bij 140.
Dus geflitst tegen 132 geeft een aanduiding op je eigen kmteller van 137, een werkelijke snelheid van 132, en een gecorrigeerde snelheid van 124.
Verschil tussen snelheid kmteller en gecorrigeerde is 137 - 124 = 13, wat meer is dan 10.
En 132? Rekening houdend met de fout van uw kilometerteller zal u dichter bij 140 dan bij 130 hebben gezeten op deze kilometerteller. Als u dan maar "even" versneld heeft, zal uw initiële snelheid toch in de buurt van de 130 hebben gelegen.
Geflitst tegen 132 geeft een snelheid van 137 (men een minimum van 135) op je kmteller, wat afgerond neerkomt op 140. Om bij een korte versnelling om een wagen die je reeds aan het inhalen was plots in de buurt van de 140 te zitten, kan je niet ver onder de 130 hebben gezeten op je kmteller.
Foutmarge zal er altijd zijn (metingen moeten conservatief zijn), alleen bedragen ze nu minder dan 5 km/h (vaak zelfs eerder maar 3), waar deze vroeger makkelijk richting 10 km/h gingen. Maar 5 km/h uur foutmarge, en de correctie van 6 km/h bij flitsen, maakt dat men toch makkelijk op zijn kmteller een snelheid ziet die meer dan 10 km/h afwijkt van de gecorrigeerde vaststelling.
Als we bovenstaande herrekenen met een afwijking van 3km/h, komen we op een verschil van 9, wat net geen 10 is. En dit wil nog steeds zeggen dat, om geflitst te worden, je snelheid volgens je kmteller sowieso al (bijna) 10km/h te snel is.
Maar zulke kleine afwijking heb je tegenwoordig alleen nog maar bij de meest recente wagens (misschien was mijn gebruik van "vaak" een beetje verwarrend).
Spreek jezelf toch niet tegen in je eigen posts..
Waar spreek ik mezelf tegen? Heb ik een rekenfout gemaakt? Dit is simpele wiskunde, niveau 3e leerjaar. Oftewel heb ik daar iets gemist, of moet u deze misschien zelf eens herhalen...