Ex heeft alcoholprobleem - wat met ons kind?

roosjeroos789
Topic Starter
Berichten: 6

Ex heeft alcoholprobleem - wat met ons kind?

#1 , 29 apr 2013 12:12

Beste lezers,

ik zit momenteel in een vervelende situatie waar ik me geen raad met weet vandaar ik hier even kom luisteren en raad vragen.

Mijn situatie is als volgt:
mijn ex en ik vormden gedurende enkele jaren een gelukkig koppel. Vorig jaar zijn wij ook getrouwd en aangezien mijn moederhart al geruime tijd klopte, was ik op onze trouwdag bewust zwanger. Onze dochter is nu enkele maanden.
Voor mijn zwangerschap hadden we het goed samen. We gingen veel (eigenlijk teveel) uit en dronken dan wel meerdere teveel.
Vanaf het moment dat ik wist dat ik zwanger was, heb ik de boeg echter omgegooid en primeerde voor mij het gezinsleven. Ik stopte met roken, dronk geen alcohol meer en uitgaan was maar iets bijkomstig.
Toen begonnen de problemen: mijn ex kon het uitgaan en vooral het drinken niet laten.
Ik heb ontelbaar veel keren afspraken hieromtrent proberen maken met hem. Dat hij bijvoorbeeld eens per 2 weken alleen mocht uitgaan op voorwaarde dat hij niet dronken achter het stuur kroop. Hij wist dat er altijd iemand bereid was hem te halen.
Keer op keer draaide onze afspraken uit op een sisser. Ofwel ging hij op cafe achter mijn rug, ofwel dronk hij op zijn werk als zijn werkuren erop zaten (hij werkt in de horeca), ofwel kroop hij wel onder invloed achter het stuur,...
Er ging geen week voorbij zonder ruzie over zijn gedrag en ik begon toen al eens te zeggen dat hij zich moest herpakken of dat onze relatie erdoor spaak ging lopen.
Toen ik net bevallen was, stond hij op een nacht stomdronken aan mijn kraambed. Hij kwam op zijn dochter letten omdat ik een slaaptekort had. Omdat ik toen merkte dat hij de verantwoordelijkheid niet had om uit haar buurt te blijven als hij dronken was, begon ik me ernstig zorgen te maken over de toekomst.
Omdat we afgelopen week erge ruzie gehad hebben, had hij zich eergisteren weer eens laten gaan op cafe. Ik trof hem 's ochends aan. Hij lag met zijn werkbroek nog aan te slapen met een grote plas urine onder bed. Ook de matras en zijn kleren waren nat, dus waarschijnlijk had hij 's nachts in zijn broek gedaan van zattigheid.
Ik vind dit erg onverantwoord van hem zo'n gedrag te vertonen terwijl zijn dochter in hetzelfde huis als hem vertoeft. Wat als ze ouder is en het besef begint te krijgen dat haar papa dikwijls onder invloed thuis komt?

Deze morgen is hij zijn spullen komen halen en hij is nu terug naar zijn thuis gaan wonen.
Hij is zelf vertrokken uiteindelijk omdat ik in zijn ogen niet normaal reageer. Hij vindt zijn gedrag aanvaardbaar en begrijpt niet waarom ik daar zo zwaar aan til. Hij vindt ook dat ik teveel 'zaag'. Hij denkt dat ik een depressie zit terwijl dit absoluut het geval niet is. Ik denk dat hij een reden zoekt zijn vertrek en gedrag te rechtvaardigen.

Ik heb enkele vragen:

Zijn eis is om zijn dochter te komen bezoeken wanneer hij wil en haar eens om de 2 weken voor 2 dagen en 2 nachten mee te nemen naar zijn thuis.
Op zich is dit een heel redelijk voorstel. Ik heb er geen probleem mee dat hij haar veel komt bezoeken en hij mag haar voor enkele uren meenemen naar zijn thuis.
Gezien de situatie, zie ik het echter niet zitten om haar voor 2 dagen en 2 nachten mee te geven. Ik heb hem nog maar zelden 2 dagen en 2 nachten zonder alcohol geweten.
Ik zou het mezelf voor de rest van mijn leven kwalijk nemen dat mijn dochter iets zou overkomen omdat hij bijvoorbeeld onder invloed achter het stuur kruipt met haar erbij.
Ik kan bewijzen dat hij met teveel op nog met de auto rijdt omdat hij in die situatie een groot jaar geleden een accident gehad heeft.

Wat zijn mijn rechten en wat raden jullie mij aan?

Bedankt alvast!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
moonlady
Berichten: 150

#2 , 29 apr 2013 12:58

je kan sociaal onderzoek vragen. dan komen ze bij u thuis zien, hoe de situatie bij jou is en dan gaan ze bij uw ex kijken hoe de situatie daar is. indien er echt een probleem is, zullen ze trachten ten oplossing te vinden. je kan ook bezoekregeling vragen onder begeleiding. mijn ex dronk ook heel veel. doch als ik dit aankaarte bij sociaal onderzoek, hebben ze daar niks mee gedaan. hij legde mijn dochter van 14 jaar wel in de living in de zetel te slapen bij haar (nieuwe vriendin) 15-jarige zoon. wanneer ik dan aan sociaal onderzoek vroeg of mijn dochter met een dikke buik moest thuiskomen van bezoek bij papa, kreeg ik als antwoord dat je daar niks kan aandoen. eerst moet ze zwanger zijn voor je iets kan ondernemen zeiden ze dan. je kan politie telkens laten vaststellen dat hij teveel gedronken heeft, met de verantwoordelijkheid van zo'n baby. mijn ex zijn drankprobleem was de oorzaak waarom ik nog jaren bij hem gebleven was, tot de kinderen een leeftijd hadden dat ze toch een beetje hun plan konden trekken.

roosjeroos789
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 29 apr 2013 22:52

Bedankt voor de reactie en de raad!

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 29 apr 2013 23:02

via arts eens contact opnemen met een
CGG - Vagga deze kunnen u vermoedelijk bijstaan en begeleiden.
Ga eens praten met de (sociale dienst) jeugdbrigade van de lokale politie....
Mogelijk kan de politie met goede info van u 'gerichter' controleren en uw ex uit het verkeer houden.
Zodat via rechtbank ook 'verplichte' begeleiding kan opgelegd worden

roosjeroos789
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 01 mei 2013 14:54

Bedankt voor de raad Franciscus!

Terug naar “Echtscheiding”