Huurder in gevangenis; echtgenote verdwenen. Wat nu?

Marrit
Topic Starter

Huurder in gevangenis; echtgenote verdwenen. Wat nu?

#1 , 10 sep 2012 11:04

Ca. 2 maanden geleden kregen we dringend verzoek van huurder ivm overlast kakkerlakken. We hebben een afspraak gemaakt om meteen in het daaropvolgende weekend te komen kijken maar troffen noch huurder noch echtgenote aan. Voorlopig lijmklemmen voor hun deur achtergelaten en bij andere huurders zaak geïnspecteerd. Ook daar lijmklemmen uitgedeeld.

Week daarna telefonisch contact gezocht maar telkens geen reactie. Zaak even laten rusten.
Begin augustus weer diverse malen gebeld en langsgegaan om te zien of men thuis was.

Op 03-08 kreeg ik ineens een telefoontje van de echtgenote met het verzoek om een reservesleutel (tegen betaling) naar haar onderduikadres te brengen. Aldaar aangekomen bleek dat manlief gevangen zat wegens huiselijk geweld (volgens haar mededeling) en dat ze zelf ondergedoken zat omdat ze van haar man wilde scheiden. Ze wilde niet terugkeren naar het appartement maar wilde alleen wat spulletjes laten ophalen. Mochten de vrienden van haar man haar vinden dan was ze bang dat ze vermoord of mishandeld zou worden. In hun cultuur is dat niet ongebruikelijk.

Ik heb de sleutel achtergelaten en tevens nog een afbetalingsoverzicht van de kosten gas+water 2011 die keurig in maandelijkse termijnen altijd werden terugbetaald. Huur werd door mevrouw ook altijd op tijd betaald. Mondelinge toezeging om de huur augustus en september via het OCMW te laten betalen. Ik wist al dat daar niks van zou terechtkomen maar ik kon op dat moment verder even niets.

Daarna zijn we een paar weken naar het buitenland gegaan en begin september hebben we deze zaak weer opgepakt. Nu blijkt volgens de buren dat er de afgelopen weken diverse malen onder politiebegeleiding mannen in beschermende pakken met mondmaskers op in het appartment zijn geweest. Uiteindelijk kwamen ze met 2 grote tassen met onbekende inhoud naar buiten.

Afgelopen weekend zijn we naar het politiebureau gegaan om te informeren wat er nu daar aan de hand is. Aan de balie werden we afgescheept met de woorden dat we maar naar de vrederechter moesten en op dringend verzoek om de wijkagent te kunnen spreken kregen we een briefje met zijn telefoonnummer en dat "mogen" we a.s. donderdag op het vermeldde tijdstip bellen. Verhuurders lijken niet echt welkom daar.

Feiten:
1. Manlief zit in de gevangenis. Blijkt uit de brieven die hij aan zijn echtgenote stuurde met aan de
achterkant als afzender het welbekende gevangenisadres.
2. Mevrouw heeft in juli en augustus niet meer in het appartement gewoond. Blijkt uit de onaangeroerde
schoenen/slippertjes voor de deur; niet geopende post in een open brievenbakje in de inkom.
3. Huur augustus en september is niet betaald.
4. Huurkontrakt: 3 jaar, op beider naam. (01-09-2011 tot 31-08-2014).
5. Borg: 2 maanden huur is destijds betaald.
6. Kakkerlakken moeten door professioneel bedrijf bestreden worden in ALLE appartementen.
7. We willen ze beiden niet meer als huurder hebben. We gaan de vrederechter inschakelen.

Vraag:
1. Moet ik nu toch een AS ivm achterstallige huur versturen ondanks het feit dat ik zelf het papiertje van de
postbode uit de brievenbus moet halen?
2. Is er een mogelijkheid dat we onder begeleiding van bijv. de wijkagent toch binnen kunnen om de
bestrijding van de kakkerlakken door te kunnen laten gaan?
2. Zijn er nog tips c.q. aandachtspunten die we in het a.s. gesprek met de wijkagent en in het
verzoekschrift aan de vrederechter om het huurkontrakt te mogen ontbinden niet mogen vergeten?
3. Is er straks na eventuele positieve uitspraak weer een maand wachten nodig om tot ontbinding over te
gaan?
4. Wat gaat er bij een eventuele positieve uitspraak gebeuren met alle meubels, tv etc. die zich nog in het
appartement bevinden? Kan dat verkocht worden om de kosten van ontruiming te dekken?

Het spijt me dat het weer zo'n verhaal is geworden maar ik hoop alleen dat als de situatie duidelijk verwoord is dat ik ook duidelijke en konkrete reacties terug zou kunnen/mogen verwachten.
In ieder geval al heel erg bedankt voor eventueel meedenken!

Marrit

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 10 sep 2012 11:24

1. U stuurt altijd een AS naar het adres van huurpand met daarin de vraag de achterstallen te betalen tegen bv eind september en de mededeling dat indien deze niet tijdig betaald worden dit schrijven geldt als enige en definitieve ingebrekestelling. Dat u gelet op het leegstaan van het appartement en de plaag van ongedierte eruit, die ondertussen het gehele gebouw heeft besmet, het lokale vredegerecht inschakelt om een eenzijdige beëindiging van het contract van hunentwege te bekomen. u kan eventueel een kopie van het schrijven naar haar onderduikadres zenden. Belangrijk is dat u hen beiden aangetekend aanschrijft op hun officiële adres.

2. Is er een syndicus in het gebouw aanwezig? Deze kan eventueel samen met wijkagent en uzelf het appartement vanwege dringende maatregelen betreden. Indien het gebouw in zijn geheel van u is kan u dat samen met een wijkagent. (Spreek dit echter terdege met de wijkagent af en verwittig huurders aangetekend per AS op hun officiële adres. Hou er rekening mee dat indien het pand onderdeel vormt van een lopend onderzoek u steeds de toestemming zal dienen te hebben van de onderzoeksrechter aan wie het onderzoek werd toegewezen.)

2bis. In de link in onderschrift vindt u een basisvoorbeeld van een dergelijk verzoekschrift terug. Indien u nog vragen heeft mag u ze steeds hier stellen of vanwege te persoonlijk via PB.

3. U kan de vrederechter om een kortere termijn verzoeken, hij hoeft dit echter niet toe te staan. Uw verzoek zal met degelijke redenen omkleed dienen te zijn om deze hoogdringendheid te bekomen.

4. bij de uitzetting hoort standaard de opslag van de goederen. Deze gebeurt op verantwoordelijkheid van diegenen die uitgezet worden. Het gemeente personeel dat wordt opgeroepen om de uitzetting uit te voeren zal een triage uitvoeren tussen wat waardevol is en wat niet. Niet waardevol --> weg Waardevol --> wordt opgeslagen in gemeentelijke loods of opslagbedrijf voor 6 maand dacht ik.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 sep 2012 11:28

Verschillende zaken door elkaar.
EN ZIE OOK ANTWOORD VAN VANDEBOS :D
1- u zal gewoon wegens niet betalen een procedure moeten opstarten bij de vrederechter zoals bij de politie is gezegd.
Huurgeschillen zijn GEEN zaak voor de politie.
2- feit van kakkerlakken ... in een gebouw is in principe een zaak voor de syndicus en mogelijk krijgt u meer info bij de milieudienst van de gemeente.
Maar meestal zal het toch een zaak enkel voor de 'vereniging van mede eigenaars zijn en zijn vertegenwoordiger de syndicus.
3- Een gevangene (veroordeelde) of een arrestant (in voorlopige hechtenis) blijft ingeschreven op zijn adres. Bij verhuis van partner indien gehuwd wijzigt zijn adres automatisch mee. In dit geval zal dat wel een probleem zijn.

Na twee niet betaalde huren kan u dagvaarden voor de vrederechter. U hebt een borg. Deze borg EN de huisraad kunnen dienen om de kosten te dekken. Trouwens een gezien contract korte duur is er (of het moet voorzien zijn) geen mogelijkheid tot vroegtijdige ontbinding.
http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;

4- Neem contact op met de kwartierinspecteur zo kan u te weten komen in welke gevangenis betrokkene zit ... meestal zal dat in de gevangenis van arrondissement zijn.
Kan inderdaad een gerechtelijk onderzoek zijn met beslag.
Ook eens vragen wie die mannen in Tyvek waren en wat die gingen doen ( langs uw neus weg)
Gezien ze nog op adres gedomicilieerd staan gaat de AS (zowel hem als haar aanschrijven) zo wie zo naar dat adres.
Dus best ook een AS naar hun werkelijke verblijfplaats.

Reclame

bosprocureur

#4 , 10 sep 2012 12:25

Gezien ze nog op adres gedomicilieerd staan gaat de AS (zowel hem als haar aanschrijven) zo wie zo naar dat adres.
Dus best ook een AS naar hun werkelijke verblijfplaats.

Maar dan toch het adres van de echtgenote (vluchthuis?) niet vermelden op de brieven naar de man. Voorzichtigheidshalve :evil:

Marrit
Topic Starter

#5 , 10 sep 2012 12:42

Heren, dank voor snelle reactie!

Er is geen syndicus of VVE aanwezig. Gewoon huis, verdeeld in 4 keurig gerenoveerde appartementjes/studio's verhuurd aan de financieel minst bedeelden in onze maatschappij.

Ik ga dus vandaag 3x een AS sturen aan beiden: 1x op officiele adres, 1x aan mevrouw op onderduikadres en 1x aan mijnheer aan het adres van de gevangenis. Adres mevrouw laat ik alleen aan mij bekend zijn.

Begin oktober dien ik het verzoekschrift aan de vrederechter in. Als dringend argument voor kortere termijn zal zeker de hygiene voor de totaliteit gebruikt gaan worden.

Tips voor het gesprek met de wijkagent zal ik zeker meenemen.
Dank alvast.

bosprocureur

#6 , 10 sep 2012 13:13

Heren, dank voor snelle reactie!

Er is geen syndicus of VVE aanwezig. Gewoon huis, verdeeld in 4 keurig gerenoveerde appartementjes/studio's verhuurd aan de financieel minst bedeelden in onze maatschappij.

Ik ga dus vandaag 3x een AS sturen aan beiden: 1x op officiele adres, 1x aan mevrouw op onderduikadres en 1x aan mijnheer aan het adres van de gevangenis. Adres mevrouw laat ik alleen aan mij bekend zijn.

Begin oktober dien ik het verzoekschrift aan de vrederechter in. Als dringend argument voor kortere termijn zal zeker de hygiene voor de totaliteit gebruikt gaan worden.

Tips voor het gesprek met de wijkagent zal ik zeker meenemen.
Dank alvast.
Prima.

Alleen dat verzoekschrift zou ik nu al indienen. Tegen de datum dat het voorkomt is er nog een extra maandhuur verschuldigd, en verder wachten is m.i. alleen tijdverlies.

Vandebos

#7 , 10 sep 2012 13:28

Inderdaad, niet aarzelen met dat verzoekschrift, op basis van elementaire hygiëne mag u dat nu reeds al indienen met erin het bijkomende verzoek de achterstallen te innen. Indien deze toch voor het geding betaald worden kan u dat gedeelte van het verzoekschrift gewoon laten vallen.

Marrit
Topic Starter

#8 , 10 sep 2012 13:48

Pfff! Ik had niet verwacht dat dat al zo snel zou kunnen. Ik meende uit jullie antwoord op te maken dat dit pas na 2 maanden huurachterstand kon.
AS net gereed gemaakt. Verzoekschrift ga ik dan vanavond schrijven dan kan ik dat dinsdag of woensdag naar de rechtbank gaan brengen.
Dank heren, ik leer elke keer weer wat bij.

Franciscus

#9 , 10 sep 2012 14:38

4 brieven dat aan domicilieadres best ook een aan elk. Dan kan ALLEEN betrokkene het ophalen.
Vraag aan KwI of u het PV nr kan krijgen ALS de politie is tussengekomen voor het intra -familiaal geweld. Indien deze het niet wil geven ( hij moet het niet) kan u het aan de vrouw vragen ... is ook voor haar van belang dat dit mee wordt opgenomen in uw vraag.

Marrit
Topic Starter

#10 , 10 sep 2012 16:19

AS net weggebracht : 1x aan beiden op domicilieadres, 1x aan mijnheer in gevangenis met kopie van schrijven aan hen beiden, 1 x aan mevrouw op vluchtadres met kopie van schrijven aan heb beiden.
Telefoon vluchtadres wordt niet meer opgenomen.

Marrit
Topic Starter

#11 , 27 okt 2012 10:17

Een maandje verder, we hopen het appartement per 01-11 weer verhuurd te hebben.
De uitspraak van de rechter was voor ons positief: een week na de uitsptraak kon tot ontruiming worden overgegaan.

Ongediertebestrijding heeft inmiddels plaatsgevonden.
Vol goede moed nu verder.

Nogmaals dank voor uw inbreng.

Franciscus

#12 , 27 okt 2012 12:00

U hebt ook de man mogen uitschrijven??? Normaal kan dat niet zomaar indien deze in (nog) in de gevangenis zit.
Maar dat zal een aanhouding met voorarrest zijn geweest.
De man zal nu vermoedelijk terug vrij zijn, klopt dat?

Marrit
Topic Starter

#13 , 29 okt 2012 09:00

Ik had met huurder via zijn tussenpersonen (terwijl hij nog in de gevangenis zat) afspraken germaakt over wie, waar en wanneer men zijn spulletjes kwam ophalen. Zo is het ook geschiedt.

Wat voor soort aanhouding het geweest is dat heeft de politie mij uit privacyoverwegingen niet willen vertellen.
Ik heb hem zelf echter niet uitgeschreven. Ik heb hier zelfs niet over na gedacht! Niet slim van mij.

Zou het verstandig zijn om toch even naar het politiebureau te bellen? Vanmiddag heb ik een afspraak met de nieuwe huurder om het huurcontract te tekenen.

Franciscus

#14 , 29 okt 2012 22:04

Dus vermoedelijk idd voorarrest.
Voor uitschrijven kan u terecht voor info op de gemeente.
Misschien beter is aan de kwartierinspecteur vragen OF hij in rijksregister eens kan controleren of de vroegere huurders al afgeschreven zijn.
Zoniet dan het nodige doen ... politie komt dan controleren of deze er nog wonen en indien niet aan te treffen wordt procedure voorstel ambtelijke schrapping opgestart.
Is het huurcontract door de huurders opgezegd of hierover een akkoord met u?
Anders gaat u indien u andere huurders hebt en er nog geen einde aan het contract met vorige huurders zwaar in de problemen geraken.
U kan namelijk niets verhuren dat nog wettelijk verhuurd is.

Marrit
Topic Starter

#15 , 30 okt 2012 09:42

Beste Franciscus, ik heb een uitspraak van de vrederechter in mijn handen. De vrouw wordt niet vermeld volgens afspraak ( advocaat echtgenote was aanwezig op de zitting). Mijnheer alleen heeft de veroordeling aan zijn broek hangen.

De termijn na uitspraak werd ivm ongedierteplaag vervroegd naar een week.

Heb contact opgenomen met vrienden ( een daarvan was andere ex-huurder die zijn vriend destijds als huurder aangebracht had). Vrienden hebben alle meubels,kleding, documenten ect. meegenomen en een paar deuren verder weer naar binnen gesjouwd. De rest is naar het containerpark gegaan. Heb ook via deze heren verzocht om het adres te laten wijzigen aangezien ik nu alle binnenkomende post eveneens vernietig.

Ik ga uw advies zeker opvolgen.
Dank!

Heb ongelofelijk veel tijd en energie moeten besteden om het app weer verhuurklaar te maken. Ben er nu echt wel even helemaal klaar mee en wil zo snel als mogelijk (na een eerdere uitzetting van een drugsdealer dit jaar) weer "normaal" aan de slag.

Terug naar “Huren”