Opleiding VDAB

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen


- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Stefanvc
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Opleiding VDAB

#1 , 10 mei 2024 10:43

Beste,

Ik ben 58jaar. Vorig jaar werd ik ontslagen. Na een tijdje solliciteren (wat niet evident is op mijn leeftijd), schreef ik mij in voor een Bachelor opleiding van 3 jaar bij HOGent (knelpuntberoep). In eerste instantie onder statuut van werkonbekwaam ( uitkering mutualiteit ), daarna werkloos ( uitkering RVA ) en dit met diplomacontract van één jaar.

Na het eerste semester en examens, viel dit redelijk zwaar uit voor mij. Ik probeerde zo veel mogelijk de schade te beperken maar besefte wel dat het studieniveau en vooral het tempo redelijk hoog waren. Binnen HoGent had ik hierover reeds gesproken met de studiebegeleiding, en was men bereid om een alternatief als Graduaat bouwkunde (2 jarige opleiding, knelpuntberoep) voor te stellen om over te stappen. Bij de tussentijdse evaluatie met VDAB consulente na kerst, werd dit echter geweigerd en werd aangeraden om verder te doen in huidige opleiding.

De vraag die ik nu heb: Stel dat ik mijn huidige opleiding moet stopzetten na één academiejaar (wegens te zwakke resultaten), kan ik dan alsnog overschakelen bij volgend academiejaar naar een alternatieve opleiding?

Momenteel is er niemand die mij hier duidelijk een antwoord kan op geven. Het enige wat ik hoorde is dat dit in handen zou liggen van één persoon (mijn trajectbegeleider) en de eventuele goodwil daar.

Ondertussen zit ik tot september in onzekerheid hierover. Wat mij ook frustreert is dat men liever iemand in een onhaalbare richting blijft duwen ( om dan te zeggen, het lukt niet en je moet stoppen ) i.p.v. een haalbaar alternatief toe te laten en slaagkansen te verhogen. (Eerste opleiding is Bachelor opleiding van 3 jaar en knelpuntberoep, tweede opleiding is Graduaat opleiding van 2 jaar en ook knelpuntberoep. Dus zelfde periode en alletwee zelfde statuut)

Mvg
Stef

basejumper
Berichten: 4655
Locatie: Diest

#2 , 12 mei 2024 21:53

Beste

Trajectbegeleider beslist hier inderdaad over. Toch ook wel even abstract denken. U bent 58. Ik weet niet wanneer u met (brug) pensioen kan gaan. Tegelijk van de gemeenschap verwachten dat u 2 of 3 jaar op kosten van de gemeenschap studeert om het nadien nog 3-4 jaar in praktijk te brengen lijkt me investering/opbrengst niet correct te zijn. Dan nog eens starten/stoppen/opnieuw beginnen Vandaag kan in de huidige arbeidsmarkt iedereen werk vinden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”