Een VME met 5 eigenaars. Er dienen tamelijk grote werken te gebeuren, we spreken van zo'n 10.000 euro.
Alle eigenaars zijn akkoord, de syndicus gaat aan de slag om iemand te zoeken om de werken uit te voeren. Het is tegenwoordig niet gemakkelijk om offertes vast te krijgen, dus er gaat enige tijd over. Intussen staat het appartement van een van de mede-eigenaars te koop.
Offertes komen binnen eind maart. Alle mede-eigenaars zijn akkoord, offerte wordt getekend en de werken worden ingepland in voor begin augustus.
Intussen werd in april het appartement verkocht, de akte wordt verleden op 21 augustus. Op 1 september ontvangt de VME de factuur voor de werken. Wie moet betalen, de vorige eigenaar/verkoper of de nieuwe eigenaar/koper? Enerzijds zijn de werken uitgevoerd terwijl oude eigenaar er al niet meer woonde. Anderzijds gaat juridisch de eigendom over op het moment van akkoord over de prijs, dus niet bij het verlijden van de akte.
Bijkomend: wat als de oude eigenaar niet kan betalen? Als de factuur er was geweest voor het verlijden dan had de VME rechtstreeks via de notaris een deel van de verkoopprijs gekregen. Maar dat is nu niet meer aan de orde, gezien de notaris klaar is met zijn werk.