Telt leercontract mee voor je pensioen

Pascal.R
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Telt leercontract mee voor je pensioen

#1 , 23 apr 2023 16:01

Ik ben begonnen op leercontract in 1982 tot en met 1985 en hebt 32 uren gewerkt tijdens de schooluren en 40 uren gewerkt tijdens de vakanties. Op mijn tijdslijn van my pension staat dat ik maar in 1986 fulltime ben beginnen werken, en volgens mij klopt dat niet. Ik ben in september 1985 begonnen werken vast contract. Ik verlies 1 jaar van mijn vervroegde pensioen datum . Kan dat onderzocht worden of welke instanties moet ik contacteren om te onderzoeken wanneer ik exact ben beginnen werken? Want dat weet ik niet juist meer en heb geen documenten meer van die tijd . mijn werkgever ook niet .

eylis
Berichten: 8842

#2 , 23 apr 2023 17:28

Je leercontract telt niet mee voor je pensioen omdat je dan geen sociale bijdragen betaald hebt. Maar ik geloof dat het telt als effectief gewerkte periode.


Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 apr 2023 20:26

als aanvulling op #3, jaren leercontract "gepresteerd" na 2004 tellen mee voor de opbouw van een pensioen. Jaren van leercontract kunnen wel geregulariseerd worden door zelfstandigen. Zij tellen dan niet mee als loopbaanvoorwaarde, maar krijgen er wel een pensioen voor mits regularisatie.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”