wat is een realistisch bedrag voor alimentatie

SarahBond
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

wat is een realistisch bedrag voor alimentatie

#1 , 12 mei 2022 14:53

Beste,

Ik ben gescheiden van vader van mijn 2 kinderen.

Kinderen hebben hun vader al TOTAAL NIET meer gehoord of gezien sedert december 2018.
Eerst zwakte het af dat kinderen nog mochten gaan. Vader had steeds een uitvlucht: hij was ziek, hij zat in verhuis, hij had geen plaats voor de kinderen, ….
tot hij ze helemaal NIET meer kwam halen.

Ik ben nu bezig met rechtzaak rond herziening alimentatie.

Wat is een realistische alimentatie dat rechter zou kunnen beslissen volgens onze situatie?

Hierbij de gegevens:
- Ikzelf woon ALLEEN met de 2 kinderen (dus ik woon NIET kostendelend samen)
- Vader is hertrouwd ondertussen (dus woont WEL kostendelend samen)
- 2 kinderen die we hebben: 1 kind van 12 jaar (net gestart in middelbaar) en 1 kind van 8 jaar
- Ik verdien +/- 2500€ netto per maand
- Ik ontvang 336€/maand aan kindergeld voor beide kinderen samen
- Ik betaal 795€ huur per maand
- Vader verdient +/- 3000€/maand (zijn vrouw gaat ook gaan werken)
- Verblijf kinderen bij moeder 100%
- Verblijf bij vader sedert december 2018: 0%

Wat is een realistische alimentatie dat rechter zou uitspreken per maand voor beide kinderen samen?
Dit gelet op dat er naast alimentatie beslist wordt dat verblijfsoverstijgenden kosten elk de helft zou betaald worden volgens de lijst van de verblijfsoverstijgende kosten voor het kind in toepassing van het KB van 22.04.19 in werking getreden op 12.05.19.

Volgens de officiële alimentatietool gebruikt door verschillende rechters kom ik uit op bedrag tussen 600 à 650€.
Wel vreemd dat dit een officiële tool is, maar dat er daar dan toch van wordt afgeweken. Dus blijkbaar niet realistisch? Maar mijn vraag is dan? Wat is dan wel een realistisch bedrag dat rechter kan uitspreken?

groeten Sarah

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4651
Locatie: Diest

#2 , 13 mei 2022 14:10

Beste

Het bedrag van die tool mag u als richtinggevend beschouwen. Natuurlijk heeft een rechter de bevoegdheid hiervan af te wijken en rekening te houden met andere elementen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”