Sorry, sniper, niet akkoord.
Het belangrijkste vind ik dat de afstand tot de voorligger moet gerespekteerd worden,
want in 's hemelsnaam als we dan in die fractie van een seconde nog moeten beginnen met een keuze te gaan maken of het al dan niet geoorloofd is om te stoppen dan zijn we goed verkeerd bezig denk ik:
- oh het is een kat dus ik stop niet, of
- oh het is een kind dus ik stop wel of
- oh het is een paard dus ik stop zeker want anders kan het mijn eigen dood zijn.
Of nog beter oh .. even snel kijken of er niet iemand te dicht achter mij rijdt vooraleer ik bovenop de remmen ga staan.
dat van afstand volledig akkoord, ge zult mij nooit horen zeggen dat ge geen afstand moet houden
hoe ik rem
net als u beschrijft
ik begin te remmen
dan evalueer ik waarvoor ik rem en het risico
is er geen risico rem ik door
is er wel een risico, dan rij ik door
in ieder geval kijk ik steeds of ik kan uitwijken
dat kijken of er iemand achter jou zit, moet je het hele traject doen, van als je op de weg komt to je er weer af gaat
en over dat paard
daar zijn twee zaken waarmee rekening moet gehouden worden
1. men moet steeds oppassen als men een paard voorbij rijdt
met gematigde snelheid en voldoende afstan
2. een ruiter moet ook zelf inschatten of hij zijn paard volledig in de hand heeft en of hij zich op drukke wegen kan begeven
ik heb jaren paardgereden op de weg
ik nam vooral landwegen, en als ik een drukke weg overmoest, steeg ik desnoods af om mijn paard over de weg te geleiden en dan verder te rijden
wat ik geleerd heb uit mijn beroep is dat je moet leren werken in scenario's
zo moet ieder voor zich zich eens voorstellen wa te doen in een bepaald voorval
als je voor de meeste van die voorvallen een scenario in je hoofd hebt, dan is de kans op een juiste reflex heel groot
als je daarentegen op het moment nog een scenario moet bedenken, is het te laat
die scenario's kan je best bedenken als je aan het rijden bent, je ziet iets langs of op de weg en bedenkt wat je zou doen mocht dit of dat gebeuren