Wij namen sinds een kleine twee weken onze intrek in een nieuw aangekocht huis, waar er vloerverwarming (hoofdverwarming) en radiatoren (bijverwarming) aanwezig zijn.
Ons nieuw aangekochte huis werd volledig gerenoveerd in 2017, en werd voorzien van compleet nieuwe verwarmingsinstallatie.
We wonen er sinds 28 november 2020. Nu, enkele dagen na intrek merkten we op dat de vloerverwarming niet opstartte. Wij namen contact op met de verkoper, die de installateur contacteerde, vorige week vrijdag kwam die kijken.
Hij liet ons weten dat de vloerverwarming wel werkt, maar dat deze nooit meer dan 18 graden zal zijn (is zijn manier van werken, hij vindt het geen aangename warmte). Toen we vroegen om de vloerverwarming als hoofdverwarming te gebruiken, wilde hij dit niet, niet zijn manier van werken. Daarnaast werkte tijdens zijn interventie plots de thermostaat ook niet meer. 30 min is hij bezig geweest, en verzekerde ons dan dat alles werkte, wat niet zo is.
Ondertussen is het buiten 1 graad, en voelt de vloer ijskoud aan, zeker geen 18 graden. We verwarmen dan maar met de radiatoren, maar geraken maar aan 19 graden.
Ik nam contact op met de vorige bewoners (huurden aan de vorige eigenaar), die vertelden me dat ze in twee jaar driemaal de installateur lieten langskomen voor de vloerverwarming, en dat ook idem kregen te horen: werkt perfect, zal nooit warmer zijn dan 18 graden, is niet zijn manier van werken). Volgens hen heeft de vloerverwarming nooit gewerkt.
Omdat er toch geen rede is met de installateur, en die zijn zin blijft opdringen namen we contact op met de fabriek van de condensatieketel en onderdelen. Zij willen langskomen voor een interventie, maar is duur. Tweede optie is dat we een andere installateur uit de streek eens laten passeren (die met idem merk van verwarming werkt) om te kijken of de vloerverwarming opgestart kan worden als hoofdverwarming.
Maar ik vrees de kosten ... Mocht het blijken dat de vloerverwarming effectief nooit gewerkt heeft, hoe kunnen we de herstelling bekostigen als dit nodig is? Akte van de woning is op 26 november 2020 verleden.
Kunnen de kosten nog verhaald worden op de verkoper? Of dienen we deze zelf te betalen? Of moet de installateur de herstelling doen, voor zijn fouten opdraaien?
Dank voor de feedback!