←

Vervangen electriciteitsbekabeling appartement

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
100x
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vervangen electriciteitsbekabeling appartement

#1 , 29 sep 2026 04:04

In een appartementswoning krijgt een huurder per AS een opzeg van een nieuwe eigenaar\verhuurder van zijn appartement. De nieuwe eigenaar diende in een voorafgaande periode aan het tekenen van de notarisakte uiteraard de woning te laten kontroleren. Bij een van die bezoeken werd vastgesteld dat de electriciteitsbekabeling niet meer in orde was en moest vervangen worden. De vooropzeg door die nieuwe eigenaar gegeven is bijzonder lang (20m.) (tijdens die periode mag de huidige huurder het pand uiteraard blijven bewonen) wegens het feit dat hij rekening diende te houden met 3-jarige periodes na afloop van een 9-jarig contract.

Mijn vraag is hoe lang de nieuwe eigenaar verhuurder krijgt van de Vlaamse regering om die afgekeurde electriciteitsbekabeling te vervangen. Want zolang de huurder nog geen nieuwe woning gevonden heeft zou dit wel eens zeer zware hinder kunnen veroorzaken indien de huurder dit dient te laten gebeuren tijdens zijn huidige lange vooropzeg.

Wat zegt de wet hierover en kan de huurder niet aan het vredegerecht vragen om hiermee te wachten tot de huurder verhuisd is ?

LennieK

#2 , 29 sep 2026 09:14

Ik schat eerlijk gezegd in dat de huurder dit niet zal kunnen eisen. Een woning moet voldoen aan minimale kwaliteitseisen, opgelegd door de Vlaamse codex Wonen, en een veilige elektrische installatie is er één van. Mocht de huurder dus toegang ontzeggen aan de aannemer, dan denk ik dat de eigenaar naar het vredegerecht kan trekken en de vrederechter zal oordelen in het voordeel van de eigenaar.

Wel wat kanttekening wat de opzeg betreft;
- is het contract getekend voor 1/1/19 dan kan een opzeg voor renovatiewerken inderdaad pas op het einde van een 3-jarige periode.
- is het echter een contract ondertekend vanaf 1/1/2019, dan kan die opzeg op ieder moment van de huurovereenkomst, gesteld dat de eerste driejarige periode reeds verstreken is

Mij lijkt eerlijk gezegd de beste optie dat de huurder op zoek gaat naar iets nieuws, zonder extreem veel haast uiteraard, en zodra er iets nieuws gevonden is kan de huurder zonder probleem een tegenopzeg geven van 1 maand.

basejumper

#3 , 29 sep 2026 17:46

Weet ook dat u als huurder na ontvangen
Opzeg een tegenovergestelde van 1 maand kan doen. Dus zodra u een nieuwe woonst gevonden heeft geeft buren opzeg van 1 maand en u kan weg.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

100x
Topic Starter

#4 , 29 sep 2026 22:44

Even ter verduidelijking aan beide.
Het huurcontract is van voor 2019 en in de opzeg word vermeld dat de huurder onmiddellijk kan vertrekken zonder tegenopzeg. De verhuurder wil de woning volledig vernieuwen.
De huurder gaat uiteraard op zoek naar een nieuwe woonst. De nieuwe eigenaar dient de electriciteitsinstallatie wettelijk binnen de 18m te vervangen (omdat ze afgekeurd werd). Maar nu dat de huurder een opzeg van 20m gekregen heeft, blijft de vraag wanneer de verhuurder van plan is om de installatie te vervangen.
Ik mocht vernemen via info dat tijdens zo'n vervanging het quasi onmogelijk is wegens geluids- en andere hinder dat de huurder de woning kan blijven bewonen.
De huidige installatie in zijn appartement heeft nooit voor problemen gezorgd, Maar wel is er een of ander probleem geweest in een ander appartement van het blok, Waarschijnlijk door de schuld van de huurder zelf.
Vandaar is de laatste alinea van mijn vorig schrijven belangrijk "Wat zegt de wet hierover en kan de huurder niet aan het vredegerecht vragen om hiermee te wachten tot de huurder verhuisd is ?"
MVG

Terug naar “Stel een vraag”