Asbest verwijderingen in app. blok

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
TheJudge007
Topic Starter

Asbest verwijderingen in app. blok

#1 , 07 dec 2025 13:47

In een gebouw (appartementsblok van 7) is een nieuwe eigenaar van plan de 4 appartementen die hij gekocht heeft volledig te renoveren en de vloer te vervangen die asbest bevat. HIj wil beginnen om 2 van de 4 gekochte appartementen volledig te renoveren en dus ook de vloer uitbreken. Van die 2 appartementen is er een leeg en het andere nog door een huurder bewoond (de eigenaar/verhuurder is zijn huisbaas) maar die heeft voorlopig een advies gekregen om naar een andere woning uit te kijken wegens verbouwingswerken.

Ik vraag me hier af hoe die vloeren van die 2 appartementen met asbest in de vloer kunnen uitgebroken worden nadat die huidige huurder verhuisd is. Ik heb horen vertellen dat het volledige blok gedurende die werken een tijdje moet ontruimd worden ? Klopt dat ? Andere bewoners van het app. blok maken zich nu zorgen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 dec 2025 16:59

Als ik het goed voor heb zit dat asbest in vlakke vloertegels. Deze zijn op de chape gekleefd, en worden eenvoudig opgenomen door ze los te steken (zonder te breken)
Ik heb vorig jaar de isoilatie van mijn CV buizen in de kelder laten wegnemen, en wij mochten gewoon blijven wonen, niet tegenstaande dit veel meer risico op levert

TheJudge007
Topic Starter

#3 , 07 dec 2025 17:17

Beste mava,

Er blijkt een asbestcontroleur geweest te zijn in alle 4 de appartementen (ongeveer 30 min per app), en in een appartement blijkt hij in een muur geboord te hebben en in een ander blijkt het asbest onder de tegels te zitten, want dat de tegels zelf van asbest zijn lijkt me vreemd. De 4 appartementen hebben dezelfde tegels. Hier en daar zijn er tegels beschadigd. Die tegels 25x25 brokkelen gemakkelijk af en kunnen volgens een huurder niet gewoon in hun geheel verwijderd worden, maar afgestoken en dan brokkelen ze dus wel af. Volgens u moeten de bewoners van het app blok niet tijdens de duur van de werken tijdelijk ergens anders heen ?

Reclame

KJ86

#4 , 07 dec 2025 21:18

Tegellijm bevat lage concentraties asbest en die vezels zijn bovendien gebonden, kan wel veilig verwijderd worden zonder dat er iemand moet verhuizen. Hoe oud zijn die bewoners want je zit met een incubatieperiode van 30 jaar. Iedereen boven de 50 is dus safe.

TheJudge007
Topic Starter

#5 , 08 dec 2025 02:49

Tegellijm bevat lage concentraties asbest en die vezels zijn bovendien gebonden, kan wel veilig verwijderd worden zonder dat er iemand moet verhuizen. Hoe oud zijn die bewoners want je zit met een incubatieperiode van 30 jaar. Iedereen boven de 50 is dus safe.
Bedankt voor de info. Er zijn wel mensen van rond de dertig jaar + senioren boven de 70.

Terug naar “Stel een vraag”