#6 , 24 nov 2025 20:43
Voor de volledigheid, hieronder de ondernomen stappen:
Op de aankoopakte van de grond (1963) staat vermeld “aankoop van een stuk grond”
“kopers zullen zich moeten gedragen naar de bijzonder voorwaarden vervat in het lastenboek gehecht aan de akte van verkoop van een perceel uit dezelfde verkaveling verleden door de notaris ……….”
De kosten van bestrating, riolering en dergelijke zijn ten laste van de verkopers (1963)
Er staat ook in vermeld dat de toekomstige woning zal betrokken worden door de aankoper, zijn echtgenote of hun afstammelingen.
Op het RUP plan de zone ingekleurd als woonzone (rood)
De aankoopprijs in 1963 was overeenkomstig de prijs van een perceel bouwgrond in die periode
Het is een van de weinige percelen die niet bebouwd zijn.
Op het opzoekingsformulier van hert kadaster staat het perceel vermeld als tuin met code 1F
Voor wat betreft de kosten die moesten betaald worden na overlijden van mijn vader staat de grond vermeld als bouwgrond met daaraan verbonden het verschuldigde bedrag.
Volgens de notaris zouden nu volgende zaken moeten gebeuren om van dit perceel een bouwgrond te maken
“stedenbouwkundig attest = 1150€
- Opmeting ter plaatse
- Volledig samenstellen aanvraag en indienen gemeente
- Geen maximale doorlooptijd gemeente (meestal duurt dit 3 a 4 maanden)
Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden
Samenstellen aanvraag = 1700 €
- Opmeting ter plaatse
- Volledige samenstelling van het dossier op het omgevingsloket
o Motivatienota
o Stedenbouwkundige voorschriften
o M.E.R screening
o Alle nodige plannen ( bestaande toestand, nieuwe toestand, terreinprofielen, plan verhardingen)
o Mee op volgen en zorgen voor de nodige administratieve formaliteiten tijdens de procedure (bv aangeven ophangen affiche)
- Maximale Doorlooptijd gemeente: 30 dagen volledigheid en ontvankelijkheidscontrole, 105 dagen beslissingsperiode, 30 dagen beroepsprocedure
- Externe kosten (raming aangezien de kosten pas worden meegedeeld als de procedure lopend is)
o Verkavelingsakte = +/- 3000 €
o Gemeentebelasting Turnhout: 150 € per kavel
o Nutsvoorzieningen: moeilijk in te schatten gezien dit afhankelijk is van de voorziening ter plaatse. ( ik raam dit op €5000 maar dit is eerder richtinggevend)
Pipda: €500 dossierkost + eventuele werken (€1500)
Wyre = ca 350
Fluvius = afhankelijk van werken (€2000)
Hierbij moet ik wel vermelden dat alle nutsvoorzieningen aanwezig zijn , waarom deze kosten vermeld worden is voor mij onduidelijk.
Aanvraag prekadastratie en plaatsen grenspalen na het bekomen van de vergunning = 625 €
- Opmaken van een opmetingsplan dat voldoet aan de normen van het kadaster
- Plaatsen van de grenspalen
- Aanvraag voorafgaande identificatie en planrefertenummer ( PRECAD)
Totaalkost voor bovenstaande zonder nutsvoorzieningen is ongeveer 6000 €
Als nutsvoorzieningen toch moeten betaald kan dit meer dan 10000 € worden.
Tijd voor de ganse procedure is ongeveen 200 dagen.
En dit voor een grond aangekocht in 1963 als bouwgrond gelegen in een woonzone.
Na contact opgenomen te hebben met de dienst ruimtelijke ordening van de gemeente kreeg ik als antwoord dat dit was omdat de wetgeving hieromtrent was veranderd.