Verkoop van grond

Rida345
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verkoop van grond

#1 , 17 jul 2025 15:01

In 1961 hebben mijn ouders een stuk bouwgrond gekocht, perceel gelegen naast hun woning.
Aankoopakte is in mijn bezit
Hierop hebben ze toen 2 garages (betonplaten) gebouwd.(geen vergunning)
Voor de rest werd de grond gebruikt als tuin.
Na overlijden van mijn ouders wensen we de eigendommen te verkopen.
Het huis is reeds verkocht, het naastliggend perceel gebruikt als tuin en autostandplaats nog niet.
Op de gegevens opgevraagd bij het kadaster werd deze grond als tuin aanzien.
Mijn vraag is wat moet er gebeuren om dit perceel als bouwgrond te kunnen verkopen.
Het is een perceel gelegen in een goedgekeurde verkaveling, gelegen tussen woningen.
Het is één van de weinige percelen waarop geen woning werd gebouwd.
Van het immo kantoor krijg ik geen duidelijke uitleg.
Mvg
DVG

CityBird

#2 , 17 jul 2025 17:23

Mijn vraag is wat moet er gebeuren om dit perceel als bouwgrond te kunnen verkopen.
Als dat een verkaveld perceel is in bouwzone dan moet daar helemaal niets mee gebeuren.

Franciscus

#3 , 17 jul 2025 18:22

KIjk eens via Geopunt.be op die straat.
Rechts hebt u een mogelijkheid om alle opties van plannen te raadplegen ook de inkleuringen van gewestplannen - Rup - verkavelingen met de kleur die aangeeft wat type van grond het is.

Reclame

Thomas Morus

#4 , 17 jul 2025 18:26

Kijk op aanslagbiljet onroerende voorheffing..
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LennieK

#5 , 13 aug 2025 10:47

navragen bij de gemeente zou ik zo zeggen... Heb je ondertussen al stappen ondernomen? Houd je ons op de hoogte?

Rida345
Topic Starter

#6 , 24 nov 2025 20:43

Voor de volledigheid, hieronder de ondernomen stappen:
Op de aankoopakte van de grond (1963) staat vermeld “aankoop van een stuk grond”
“kopers zullen zich moeten gedragen naar de bijzonder voorwaarden vervat in het lastenboek gehecht aan de akte van verkoop van een perceel uit dezelfde verkaveling verleden door de notaris ……….”
De kosten van bestrating, riolering en dergelijke zijn ten laste van de verkopers (1963)
Er staat ook in vermeld dat de toekomstige woning zal betrokken worden door de aankoper, zijn echtgenote of hun afstammelingen.
Op het RUP plan de zone ingekleurd als woonzone (rood)
De aankoopprijs in 1963 was overeenkomstig de prijs van een perceel bouwgrond in die periode
Het is een van de weinige percelen die niet bebouwd zijn.
Op het opzoekingsformulier van hert kadaster staat het perceel vermeld als tuin met code 1F
Voor wat betreft de kosten die moesten betaald worden na overlijden van mijn vader staat de grond vermeld als bouwgrond met daaraan verbonden het verschuldigde bedrag.
Volgens de notaris zouden nu volgende zaken moeten gebeuren om van dit perceel een bouwgrond te maken
“stedenbouwkundig attest = 1150€
- Opmeting ter plaatse
- Volledig samenstellen aanvraag en indienen gemeente
- Geen maximale doorlooptijd gemeente (meestal duurt dit 3 a 4 maanden)

Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden
Samenstellen aanvraag = 1700 €
- Opmeting ter plaatse
- Volledige samenstelling van het dossier op het omgevingsloket
o Motivatienota
o Stedenbouwkundige voorschriften
o M.E.R screening
o Alle nodige plannen ( bestaande toestand, nieuwe toestand, terreinprofielen, plan verhardingen)
o Mee op volgen en zorgen voor de nodige administratieve formaliteiten tijdens de procedure (bv aangeven ophangen affiche)
- Maximale Doorlooptijd gemeente: 30 dagen volledigheid en ontvankelijkheidscontrole, 105 dagen beslissingsperiode, 30 dagen beroepsprocedure
- Externe kosten (raming aangezien de kosten pas worden meegedeeld als de procedure lopend is)
o Verkavelingsakte = +/- 3000 €
o Gemeentebelasting Turnhout: 150 € per kavel
o Nutsvoorzieningen: moeilijk in te schatten gezien dit afhankelijk is van de voorziening ter plaatse. ( ik raam dit op €5000 maar dit is eerder richtinggevend)
 Pipda: €500 dossierkost + eventuele werken (€1500)
 Wyre = ca 350
 Fluvius = afhankelijk van werken (€2000)
Hierbij moet ik wel vermelden dat alle nutsvoorzieningen aanwezig zijn , waarom deze kosten vermeld worden is voor mij onduidelijk.

Aanvraag prekadastratie en plaatsen grenspalen na het bekomen van de vergunning = 625 €
- Opmaken van een opmetingsplan dat voldoet aan de normen van het kadaster
- Plaatsen van de grenspalen
- Aanvraag voorafgaande identificatie en planrefertenummer ( PRECAD)
Totaalkost voor bovenstaande zonder nutsvoorzieningen is ongeveer 6000 €
Als nutsvoorzieningen toch moeten betaald kan dit meer dan 10000 € worden.
Tijd voor de ganse procedure is ongeveen 200 dagen.
En dit voor een grond aangekocht in 1963 als bouwgrond gelegen in een woonzone.
Na contact opgenomen te hebben met de dienst ruimtelijke ordening van de gemeente kreeg ik als antwoord dat dit was omdat de wetgeving hieromtrent was veranderd.

Terug naar “Kopen”