Stilstaan en parkeren - Kiss and ride aan school

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
TQB
Topic Starter

Stilstaan en parkeren - Kiss and ride aan school

#1 , 21 nov 2025 08:59

Voor de school van mijn zoon zijn er ongeveer 8 parkeerplaatsen die gebruikt worden als ik kiss en ride met een bord verboden te parkeren.

De school is uit om 12h05 en ik stond er om 12h. Ik ben door de agent geverbaliseerd toen ik nog in mijn auto zat en ben voor uitleg gaan vragen en zijn antwoord was dat het de bedoeling is dat de ouders enkel stoppen om hun kind op te halen en dan doorrijden.

Ik ga waarschijnlijk de boete gewoon betalen, omdat ik weinig kans zie om het te winnen, maar toch graag een tweede opinie

- Ik heb nog proberen te argumenteren dat ik stilstond om mijn zoon op te halen (laden en lossen), maar dat werd direct weerlegt door de agent zie zei dat ik duidelijk geparkeerd stond ondanks dat ik in de auto zat.
- Ik ben mijn auto 100m verder gaan parkeren en toen ik terugkwam stond de park en ride strook helemaal vol auto's die er allemaal langer "geparkeerd" hebben dan mezelf. De agent in kwestie was ondertussen al weggereden.
- Als het niet mag dan is het zo, maar dan moeten de andere 10 of 20 auto's die net hetzelfde gedaan hebben dan mij ook een boete krijgen (wat ik hen niet toewens hoor).

Ik heb de volgende vragen:
- Is mijn aanname dat dit aanvechten nutteloos is (of het sop de kolen niet waard)?
- Hoe definieer je hoe lang je mag stilstaan om je kind op te halen (nogmaals ik heb er minder lang gestaan dan veel ouders die dag die geen boete hebben gekregen)?

Thomas_AA
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 nov 2025 09:07

Wachten op een passagier is parkeren en niet laden en lossen.

Erg onpraktisch in het geval van een kiss en ride aan een school, maar wel volgens de wet.

Asterx

#3 , 21 nov 2025 09:33

Sommige politieagenten en/of gas ambtenaren zijn vrij strikt in het opvolgen van de regels rondom schoolzone's Ik werd ooit zo een gasboete aangemeten doordat ik met mijn auto voor de schoolpoort op de weg stopte, kinderen achteraan liet instappen en doorreed zonder zelf uitgestapt te zijn. Pakweg 15tal seconden dat ik stilstond, om vervolgens 3 meter verder aan te sluiten voor een wachtrij van 30 meter voor het verkeerslicht.... belemmering van het verkeer ofzoiets stond erop, was in 2020 coronatijden.....

Ik heb de gasboete niet dienen te betalen omdat ze ze blijkbaar naar een adres hadden gestuurd waar ik toen al 8j niet meer ingeschreven stond. Het recht op verweer was niet meer mogelijk en de ambtenaar van de stad antwerpen heeft ze geschrapt om die reden.

Reclame

TQB
Topic Starter

#4 , 21 nov 2025 10:46

Wachten op een passagier is parkeren en niet laden en lossen.

Erg onpraktisch in het geval van een kiss en ride aan een school, maar wel volgens de wet.
Bedankt, daar vreesde ik dus al voor.

Op deze manier kunnen ze echter alle ouders die hun kind komen ophalen aan deze kiss & ride opschrijven.

TQB
Topic Starter

#5 , 21 nov 2025 10:55

Korte opvolgvraag: volgens mij is de kiss en ride strook op privé terrein van de school (die de borden ook heeft aangebracht).

Heeft een agent het recht om een boete uit te schrijven als het privé terrein is?

Terug naar “Stel een vraag”