Vlaams Woningsvonds geen beslissing binnen termijn opschortende voorwaarden

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Luisa
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vlaams Woningsvonds geen beslissing binnen termijn opschortende voorwaarden

#1 , 17 nov 2025 16:57

Beste,

Ik heb een vraag betreffende de opschortende voorwaarden bij de aankoop van een huis. Mijn vriend en ik hebben op 29/09 de compromis getekend waarin 8 weken opschortende voorwaarden vermeld staan. De voorwaarde is het verkrijgen van een lening via het Vlaams Woningfonds.
Nu, deze voorwaarde geldt dus nog tot maandag 24/11.

Ik zit er echt achter. Wij hebben alles ingediend wat zij wilden. Tot op de cent uitgerekend voor de renovatie (hiervoor lenen wij nog een bedrag bij) met een offerte van een aannemer. Ik ben vrij perfectionistisch wat dat betreft.
Ik heb ook al een aantal keren gebeld; steeds zeiden zij dat er met het dossier alles oké was en dat het zeker goed zou komen.

Op 15/10 is ons dossier in Brussel beland. Sinds vorige donderdag wordt het bewerkt. Vrijdag heb ik nog eens gebeld omdat ik vrij zenuwachtig ben aangezien er niet meer veel tijd is. De mevrouw zei dat zij het nog eens gingen bekijken en mij zeker vrijdag nog zouden terugbellen moest er iets zijn wat nog ontbreekt, etc.

Nu belt mijn vriend vandaag en krijgen we de info dat er blijkbaar een fout is in de oppervlakte van het perceel (wat schatter en notaris hadden opgeschreven komt niet overeen). Dit is inmiddels uitgeklaard. Het gaat om twee percelen: eentje is enkel tuin en blijkbaar is die niet mee opgenomen, wat geen groot verschil gaat maken.
Nu moeten wij weer wachten tot de schatter het nog eens correct heeft opgeschreven.

Ik kan bijna niet geloven dat zij dit nu pas ontdekken, dat er een verschil is. De schatter is ongeveer 5 weken geleden geweest… Ik heb echt belachelijk vaak gevraagd of écht alles oké is met ons dossier, en nu dit.
Onze notaris heeft vandaag ook nog eens gebeld. Zij zei dat we ons niet te veel zorgen moesten maken. Ze heeft ons ook niet aangeraden om de opschortende voorwaarden te verlengen (moest de verkoper daar überhaupt mee akkoord gaan).

Maar toch ben ik enorm aan het stressen. Wij hebben maar tot maandag tijd.
Dus de vraag: wat gebeurt er als wij maandag nog geen antwoord hebben?
Moesten wij later dan maandag een antwoord krijgen dat negatief is (en we ook geen lening zouden krijgen bij een bank), moeten wij dan de schadevergoeding betalen?

Voor mij is het echt bijna niet vol te houden. Ik maak mij zodanig veel zorgen dat ik bijna niet meer kan slapen of eten.

Misschien weet iemand wat wij best kunnen doen.

Reclame