Info VOF

NicoW76
Topic Starter

Info VOF

#1 , 01 nov 2025 10:39

Hallo,

Kan er mij iemand mij zeggen hoe een vof belast wordt sinds de hervorming van de vennootschapswet ?
Sommigen zeggen dat een vof geen vennootschapsbelasting heeft en de vennoten belast worden op de winst einde boekjaar, anderen beweren dan weer dat sinds 2019 een vof idem is aan een andere vennootschap en dat de winst belast wordt na omzet - kosten en dat deze winst onderhevig is aan 30% RV voor de vennoten.
Volgens de nieuwe WVV zou een vof nu rechtspersoonlijkheid hebben wat vroeger een maatschap was en dat nu de rechtspersoonlijkheid enkel van tel is voor een eigen identiteit, digitale oprichting, scheiding privé/vof en zelfstandig handelen maar dat ze nog steeds zelf niet onderworpen is aan vennootschapsbelasting, enkel de vennoten.

Ik lees overal tegenstrijdige berichten…

Alvast bedankt.

m-pox

#2 , 01 nov 2025 12:07

Een maatschap heeft geen rechtspersoonlijkheid (art 1:5, §1 WVV). Indien de vennoten in de maatschap overeenkomen dat ze wel rechtspersoonlijkheid zal genieten, dan neemt de maatschap de vorm aan van een vennootschap onder firma (VOF) of een commanditaire vennootschap (CommV)(art. 4:22 WVV).

Samengevat: VOF rechtspersoonlijkheid; maatschap geen rechtspersoonlijkheid.

Vervolgens dienen we te bepalen wie onderworpen is aan de vennootschapsbelasting. Volgens art. 179 WIB92 zijn dit de binnenlandse vennootschappen. Vervolgens lezen we in art. 2, §1, 5° WIB92 dat dit o.a. vennootschappen betreft die rechtspersoonlijkheid bezitten naar Belgisch recht die hun voornaamste inrichting of zetel van bestuur en beheer in België hebben. Een VOF is bijgevolg onderhevig aan de vennootschapsbelasting. Een maatschap daarentegen niet. Zij is fiscaal transparant wat betekent dat de winsten direct worden toegerekend aan de vennoten die vervolgens inkomstenbelasting betalen over hun aandeel in de winst.

Samengevat: VOF vennootschapsbelasting; maatschap: geen vennootschapsbelasting

PS. Winst is niet onderhevig aan roerende voorheffing. Een dividenduitkering mogelijks wel. U laat zich best bijstaan door iemand met kennis van zaken.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”