Wie mag deelnemen aan een vergadering van de Raad van Mede-Eigendom?

Trickster
Topic Starter

Wie mag deelnemen aan een vergadering van de Raad van Mede-Eigendom?

#1 , 28 okt 2025 10:32

Beste,

Onze Raad van Mede-Eigendom bestaat momenteel uit 4 leden voor een mede-eigendom van 220 loten. Zelf ben ik al enige jaren lid van deze Raad. Bij de mede-eigenaars groeit er momenteel een groot ongenoegen met betrekking tot een bestuurslid (velen eisen intussen het ontslag van deze persoon). Deze persoon raast met een buldozer over de andere leden en drukt beslissingen door waar noch de raad noch de mede-eigenaars hun akkoord voor hebben gegeven. Verschillende mede-eigenaars hebben reeds een petitie gestart voor een BAV om deze persoon te ontslaan, maar dit bestuurslid heeft de initiatiefnemer van deze petitie bedreigd met juridische stappen als hij deze petitie niet stopzet. De syndicus durft helaas ook niet in te gaan tegen deze persoon, al werd me wel verteld dat de syndicus de macht heeft om in te grijpen (dus ook dit lid ontslaan) indien ze dit nodig acht.

Komende zaterdag is er een nieuwe vergadering van deze raad. Graag zou ik me willen laten vergezellen door een onpartijdige mede-eigenaar (die geen lid is van deze raad) om deze vergadering waar te nemen. Kan dit wettelijk?

Alvast bedankt voor het antwoord

Thomas_AA
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 okt 2025 12:49

De Raad van Mede-Eigendom controleert de syndicus, dus deze laatste heeft absoluut niks te zeggen over wie hierin zit.

Ook een petitie is waardeloos.

Het is de Algemene Vergadering die stemt over de samenstelling van de Raad van Mede-Eigendom, dus zorg dat er daar betere tegenkandidaten zijn.

Het is niet voorzien dat leden van Raad waarnemers kunnen meenemen, of dat dit niet mag. Het zal dus die Raad zijn die hierover bij meerderheid beslist.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”