betaling kosten gemene delen

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
kristva
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

betaling kosten gemene delen

#1 , 25 okt 2025 18:43

Hallo

Ik ben mede-eigenaar in een appartementsgebouw. Ieder appartement, berging, autostaanplaats en garage heeft een aantal aandelen, dit voor een totaal van 10000 aandelen.
Elke autostaanplaats heeft 100 aandelen, een garage 150 aandelen. Er zijn 6 autostaanplaatsen en 4 garages.

Nu staat er in de basisakte dat een autostaanplaats niet mag mee betalen voor het onderhoud van de gemene delen.
Ik veronderstel dan dat de kosten van die gemene delen gedeeld moeten worden door 9400 en niet door 10000, aangezien de autostaanplaatsen niet mogen mee betalen.

Ook staat in de basisakte dat de kosten van de koer op naam komen van diegene die een garage of een autostaanplaats hebben en dit voor een gelijk deel van 1/10. Dus 1000 euro kosten, voor iedere eigenaar 100 euro.
Hoe moet dit dan betaalt worden? Voor de autostaanplaats begrijp ik dit, maar voor wie een garage heeft betaalt al volgens zijn aandelen in het onderhoud van de gemene delen. Moet die dan nog eens extra betalen voor het onderhoud van die koer of moet dit gehaald worden van die 150 aandelen die hij betaalt, maar dit is eigenlijk voor het onderhoud van de gemene delen?

Alvast bedankt.

Reclame