Gaat advocaat boekje te buiten?

Asterx
Topic Starter

Gaat advocaat boekje te buiten?

#1 , 17 okt 2025 11:48

Beste forumleden,

In maart volgde een vonnis m.b.t. de regeling van de kinderen en het betalen van de onkosten voor o.a. school.

Mijn ex-partner besliste eigenhandig om een laptop aan te kopen voor een kind welke de richting a-stroom, eerste jaar volgt.
echter, de school voorziet zelf chromebooks in de klassen voor alle leerlingen om alle taken waarvoor zo'n chromebook nodig is te kunnen uitvoeren.
Al mijn kinderen genoten van dit systeem. Mijn ex-partner vroeg om de kost van haar laptop die ze aan het kind gaf voor 50% te compenseren.
Ik bezit zelf al 2 laptops waar mijn kinderen thuis hun schooltaken op kunnen afwerken mocht dat nodig zijn.

Nu stuurt haar advocaat een brief waarin genoteerd: "Ik kan niet anders dan adviseren aan mijn cliënte om het gedeelte van uw cliënt hierin dan af te houden op toekomstige verrekeningen."

Mijn vraag hierover aan de forumleden actief in de juridische wereld; Adviseert hij nu zijn cliënte om in te gaan tegen het uitgesproken vonnis of is dit een normale werkwijze indien men ergens onderling geen akkoord over kan bereiken? Een vonnis is toch een bindende uitspraak van de rechter?
Welke zijn de eventuele gevolgen voor mij of zijn cliënte of voor de advocaat zelf?

Ik heb zelf reeds de schooldocumenten betreffende het laptopproject reeds aan de advocaat toegestuurd.

Ik ben niet van plan stappen te ondernemen daar ik er absoluut geen zin in heb om terug advocaatskosten te maken voor zulk klein bedrag.
Dan lijkt de goedkoopste oplossing meegaan in het spelletje van de ex-partner. Het is eerder uit interesse.
Het is reeds de 2de maal dat deze advocaat zijn cliënte adviseert om op deze manier te werk te gaan.

Alvast dank

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 okt 2025 20:26

Het is de tegenpartij haar advocaat die mag zeggen wat zijn cliënte wil.

Asterx
Topic Starter

#3 , 18 okt 2025 20:50

Uiteraard mag ieder adviseren en zeggen wat de cliënte wil.
Maar is dat ook correct naar het vonnis dat de rechter heeft opgelegd als deze "praat" ook zal worden omgezet naar de praktijk?

ik denk na aan ieder in zulke situatie: je hebt een vonnis, 1 van de partijen koopt onnodige spullen aan waar de andere ouder geen akkoord voor gaf, deze komt nadien aanzetten met de rekening die dan uiteraard geweigerd zal worden, om dan nadien voor het feit komen te staan dat de andere partner plots niet meer betaald in andere onkosten op aanraden van de raadsman/vrouw, ik zeg zo maar wat -> medische kosten die wel noodzakelijk zijn.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 okt 2025 21:45

Stel met een AS met antwoordkaart en een gewone brief ( naar elkaar verwijzend) de tegenpartij uw ex-partner in kennis van de te volgen regels volgens het vonnis.

Inhouden bij een door de rechter aangeven 'verrekeningsschema' is een duidelijk niet nakomen van het vonnis en dat kan dan mogelijk als negeren (niet naleven) vonnis worden beschouwd.

Terug naar “Echtscheiding”