politieke luxe versus publieke nood

mava105
Juridisch actief: Nee

Re: politieke luxe versus publieke nood

#16 , 09 okt 2025 12:17

Het is hier GEEN politiek forum.
Beheerders: schrappen die boel

Corwynn

#17 , 09 okt 2025 13:23

De N-VA beweert al jaren te willen besparen op partijdotaties, maar verschuilt zich telkens achter het excuus van een ontbrekende meerderheid. Niets belet de N-VA om vrijwillig een deel van haar dotatie terug te storten via domiciliering, dat is wettelijk perfect mogelijk. Toch kiest ze daar niet voor.
Net zoals Groen, Vooruit, PVDA, CD&V, Vlaams Belang, etc. ook allemaal openlijk pleiten voor een daling van de partijdotaties (al dan niet onder het mom van minder partijfinanciering in het algemeen). Niets belet ook deze partijen om vrijwillig hun dotatie terug te storten—maar daar horen we u raar genoeg niet over.

Bespaar me dus a.u.b. de selectieve verontwaardiging en hou de preek a.u.b. beperkt tot politics.be.

The Oscars
Topic Starter

#18 , 09 okt 2025 14:58

Corwynn schreef:
> "Niets belet ook deze partijen om vrijwillig hun dotatie terug te storten—maar daar horen we u raar genoeg niet over."

Tussen de N-VA en de andere partijen is er een fundamenteel verschil dat niet genegeerd mag worden. De N-VA maakt van besparingen een ideologisch kernpunt. Het adagium de tering naar de nering zetten ligt hen in de mond bestorven. Ze profileren zich als de partij van budgettaire discipline, van moeten inleveren, van een euro die maar één keer kan worden uitgegeven.

En precies daarom wringt het des te meer wanneer diezelfde partij zichzelf blijft trakteren op royale salarissen, woontoelagen, cumulatie van mandaten en lucratieve neveninkomsten. Andere partijen pleiten misschien ook voor minder financiering, maar ze maken er geen moreel dogma van, noch gebruiken ze het als rechtvaardiging om te snijden in sociale bescherming, onderwijs of gezondheidszorg.

Bart De Wever stelt dat hij compassie heeft met wie voordelen verliest, maar die compassie blijkt zelden richting de zwaksten te gaan. Zijn besparingsdrift treft vooral zij die afhankelijk zijn van publieke voorzieningen, terwijl zijn eigen partij geen enkele structurele inlevering doet op haar privileges.

Solidariteit begint aan de top. Als men soberheid predikt, moet men ze eerst zelf belichamen. Anders is het geen beleid, maar boekhoudkundige hypocrisie in maatpak.
.

Reclame

The Oscars
Topic Starter

#19 , 09 okt 2025 15:49

Ik zal binnenkort de forumbeheerder wel verzoeken mijn draad te verwijderen.
.

Corwynn

#20 , 09 okt 2025 16:02

Nog even dit als opmerking aan het adres van Corwynn.
Meer dan een decenia geleden werd ik geband van het Politics forum, wegens te scherp toetsenbord ten aanzien van politici. ;-)
Ik heb geen enkel probleem met een scherpe repliek/toetsenbord—zelfs als ik uw mening niet deel. Maar dan wel best daar waar het gepast is. Ik deel echter de mening van anderen dat uw hele uiteenzetting hier op dit forum niet bepaald thuis hoort. Het is Juridisch Forum, niet Politiek Forum.

Fijne avond verder nog!

mava105

#21 , 09 okt 2025 16:41

Hoe eerder hoe liever :twisted: :twisted: :evil:

bosprocureur

#22 , 09 okt 2025 17:26

De N-VA beweert al jaren te willen besparen op partijdotaties, maar verschuilt zich telkens achter het excuus van een ontbrekende meerderheid. Niets belet de N-VA om vrijwillig een deel van haar dotatie terug te storten via domiciliering, dat is wettelijk perfect mogelijk. Toch kiest ze daar niet voor.
Even terzijde, maar in een praatcafé mag een beetje praat voor de vaak allicht ?

Kan de Oscars me even uitleggen hoe dat juridisch in zijn werk zou gaan, dus dat een politieke partij een deel van haar dotatie via domiciliëring zou terugstorten?

Terug naar “Praat café”