Plaatsbeschrijving Checknet - Huurwaarborg Korfine

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
dukeman
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Plaatsbeschrijving Checknet - Huurwaarborg Korfine

#1 , 18 sep 2025 00:43

Mijn huurperiode loopt wegens tegenopzeg af op 30 september. Het appartement dat ik huurde is op 30 juni 2025 van eigenaar veranderd. Maar nu ik op de site van korfine keek voor het document "vrijgave van de huurwaarborg", staat daar nog steeds de naam vermeld van de oude eigenaar. De makelaar insisteert eerst op een plaatsbeschrijving bij uittrede door Checknet, voordat ze mij een juist vrijgavedocument met de juiste namen verzenden.

Mijn eerste vraag is kan ik de plaatsbeschrijving weigeren als ik en de nieuwe verhuurder besluiten zelf tot plaatsbeschrijving over te gaan? Kan de makelaar dit eisen, want in het huurcontract dat ik afsloot in 2021 met de oude eigenaar staat dit wel vermeld als artikel. Ik wil ook absoluut geen Checknet als deskundige aanstellen, want er zijn honderden reviews dat ze de huurder voor duizenden euro's duperen. Ik probeer dus ook de nieuwe eigenaar te overtuigen om zelf de plaatsbeschrijving te doen zonder derden. Hij heeft ook al bereidheid getoond om de volledige waarborg terug te betalen, maar als er straks door Checknet 2000 euro van mijn borg wordt gehouden, zal hij dat waarschijnlijk ook niet laten liggen.

Dan blijft over Korfine, die al jaar en dag slechte reviews krijgen voor het maanden tot jaren vasthouden van waarborggelden en zero respons op telefoon- en mailverkeer. De nieuwe eigenaar heeft hen vandaag alvast alle documenten en aktes opgestuurd om aan te tonen hij de nieuwe verhuurder is. Dus die bereidwilligheid is er wel.

Ik wil dus graag weten of het mogelijk is om zonder makelaar en zonder hun bevriende plaatsbeschrijvers het juiste document in handen te krijgen voor de vrijgave van de waarborg of zijn makelaar, plaatsbeschrijver en waarborghouder een triumviraat waarvan je geen enkele kan omzeilen zonder dat ze langs de kassa passeren? Korfine werkt met een standaardformulier, waar je absoluut niks mag doorhalen, dus das ook geen optie.

Bedankt alvast.

Thomas_AA

#2 , 18 sep 2025 05:46

Het initiële huurcontract is overgenomen. Wat hierop staat qua afspraken voor uitgaande plaatsbeschrijving blijft geldig, tenzij jij en de nieuwe eigenaar hier beiden van willen afwijken.

De makelaar is hierin geen partij, maar als deze werkt in opdracht van de nieuwe eigenaar moet hij zijn opdracht van hem krijgen. Niet van u of van jullie beiden.

Een partij die professioneel plaatsbeschrijvingen doet, wordt betaald per plaatsbeschrijving en niet op basis van de waarborg die hij kan inhouden. Die heeft hier dus geen incentive voor. Eerder is het zo dat bij een beschrijving door huurder en verhuurder schade vaak door de vingers wordt gezien, die eigenlijk ten laste van de huurder zou zijn.

Dat een makelaar een commissie krijgt als hij een bepaalde partij in het huurcontract laat zetten, kan best zijn. Maar dat is niet uw zaak, of van de oude of nieuwe eigenaar, tenzij het in hun contract met de makelaar staat.

dukeman
Topic Starter

#3 , 18 sep 2025 12:54

Ok, das alvast duidelijk, er kan dus afgeweken worden van het contract als beide contractpartijen dit willen. Maar zoals gedacht volgt de verhuurder de gedachtegang van de makelaar, want hij heeft er enkel bij te winnen. En het voelt ook aan dat ik hier enkel zwaar bij te verliezen heb. Ik heb de honderden slechte reviews van huurders door dit malafide bedrijf echt niet gedroomd. Kan ik vragen om een andere partij die een deskundige aanstelt?

Hoewel het appartement 3 maanden geleden gekocht is, en ik dit netjes heb onderhouden, gaan ze altijd iets vinden als ze willen natuurlijk. Ook heel raar dat een eigenaar die het appartement 3 maanden geleden heeft gekocht in de staat dat ze het zich bevindt, straks zomaar 2000 euro in de schoot kan geworpen krijgen als er op de 4,5 jaar dat ik hier gewoond heb iets aan te merken valt.

Reclame

Thomas Morus

#4 , 18 sep 2025 13:29

U haalt 2 zaken door elkaar.
Voor Korfina volstaat het dat huurder en verhuurder hun akkoord geven voor terugbetaling. De huidige verhuurder moet bij Korfina aantonen dat hij de nieuwe eigenaar is. Dat is ook zo met klassieke bankwaarborg.
Staat los van wie plaatsbeschrijving doet.
Dus: wat staat er in huurcontract ivm uittredende plaatsbeschrijving? Alleen dat is relevant voor u.
Ik zie niet in wat een makelaar hier in de pap te brokken heeft. Die moet in zijn eigen speeltuin blijven.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

dukeman
Topic Starter

#5 , 18 sep 2025 14:38

Code: Selecteer alles

Artikel 8. Plaatsbeschrijving De plaatsbeschrijvingen bij intrede en daarop volgende uittrede zullen worden uitgevoerd door CheckNet cvba – Tour&Taxis– Havenlaan 86 bus 315b BE0627.908.813. – 1000 Brussel: Ondergetekenden of hun gevolmachtigden geven de opdracht aan CheckNet cvba om in de hoedanigheid van onafhankelijk expert voor hen op te treden voor de opmaak van de voornoemde plaatsbeschrijvingen voor het pand waarvoor deze huurovereenkomst wordt aangegaan. Voor de plaatsbeschrijving bij intrede geven ze aan CheckNet cvba het volledig mandaat, inbegrepen het geldig ondertekenen van het verslag in naam van de 3 partijen. Om de tegensprekelijkheid van de plaatsbeschrijving bij intrede te verzekeren heeft elke partij het recht om binnen 10 kalenderdagen na de ontvangst van het intrederapport daarop opmerkingen te formuleren. Deze opmerkingen dienen per aangetekend schrijven of per mail naar salesoffice@checknet.be overgemaakt te worden aan CheckNet cvba en worden als een addendum aan het rapport toegevoegd. Indien de partijen binnen deze periode geen reactie geven in de vorm zoals hierboven beschreven, gaan ze onherroepelijk akkoord met de volledige inhoud van het rapport. De CheckNet expert krijgt de toelating om alleen ter plaatse de plaatsbeschrijvingen bij intrede en/of uittrede op te stellen. De plaatsbeschrijving moet bij de intrek opgemaakt zijn. De plaatsbeschrijving bij het verlaten van de woning moet ten laatste worden opgesteld 7 dagen na het einde van de huur. De kosten van de plaatsbeschrijving zullen betaald worden door de huurder en de verhuurder en deze elk voor de helft.

Letterlijk artikel uit het huurcontract. Dus geraak ik er onderuit, als er nu een nieuwe eigenaar is? Er moet ook geen enkele partij aanwezig zijn blijkbaar, en Checknet kan zelfs handtekeningen zetten in naam van de drie partijen, al zij het enkel bij intrede.

Dus voor Korfine is het voldoende dat de nieuwe eigenaar zijn identiteit aantoont, en dat we dan samen het vrijgave document tekenen? Maar waarom dringt de makelaar dan aan op eerst plaatsbeschrijving door Checknet, daarna kan pas het document ter vrijgave van de borg opgemaakt worden.

Status op Korfine staat ook vrijgavedocument ontvangen, maar ontbrekende gegevens (geen idee welke, staat nergens aangegeven) en de verhuurder op het vrijgavedocument is nog steeds de oude, dus onbruikbaar. Het lijkt alsof ik eerst langs de makelaar moet, dan hun vaste plaatsbeschrijver laat komen en dan pas geeft de makelaar mij het document of laat korfine het document veranderen.

Ik was zelfs niet van plan om de makelaar die enkel optrad als de vertegenwoordiger van de vorige verhuurder en de verkoop, hiervoor in te schakelen, maar als korfine de wijziging van identiteit van de verhuurder enkel doet op hun voorspraak, kan je niet anders dan de hele mallemolen doorlopen.

Terug naar “Stel een vraag”