Aankoop goederen met Bitcoin

Jan Modaal2
Juridisch actief: Nee

Re: Aankoop goederen met Bitcoin

#16 , 15 sep 2025 17:16

en als je bitcoin verzilvert wat krijg je dan ?
Inderdaad, dollar, euro of nog beter de yen
Ik mag hopen dat je zelf ziet wat er mis is met die gedachtengang.
Een huis kostte in 2017 vierentwintig bitcoin, in 2021 negen bitcoin, en in 2025 vier bitcoin. Straks in 2030 1 bitcoin. Na elke 2 trappen prijsactie omhoog is er 1 gezonde trap omlaag, en dan horen we de critici die er niks van snappen altijd komen met "zie je wel, het gaat naar nul. Blijf er vanaf".
Bitcoin heeft in een bestaan van amper 12 jaar de marktcapitalisatie van zilver en van het bedrijf Amazon geëvenaard.

Je kan bitcoin altijd omruilen tegen devaluerend geld, natuurlijk. Maar je zal er door de jaren heen altijd meer fiat currency voor krijgen omdat euro's en dollars uiteindelijk al hun koopkracht verliezen. Dat is inherent aan elke fiatmunt die wordt bijgedrukt zonder tegenwaarde in edelmetalen of iets dat in hoeveelheid begrensd is.

Je moet je bitcoin ook helemaal niet omzetten naar cash. Je kan een wagen kopen in bitcoin (bvb Tesla) en ook juweliers accepteren direct BTC als betaalmiddel.

Franciscus

#17 , 15 sep 2025 17:44

U loopt wel war achter sinds zeker de jaren 70 is er geen verband meer tussen geld en goud.
Was toen al een vraag (in de marge ) op examen economisch recht enkele jaren later.
Prof vroeg toen de datum maar die kende ik niet.
https://www.nieuwsblad.be/economie/geld ... 97082.html

Jan Modaal2

#18 , 15 sep 2025 21:18

U loopt wel war achter sinds zeker de jaren 70 is er geen verband meer tussen geld en goud.
Was toen al een vraag (in de marge ) op examen economisch recht enkele jaren later.
Prof vroeg toen de datum maar die kende ik niet.
https://www.nieuwsblad.be/economie/geld ... 97082.html
Dat schreef ik hierboven zelf
Oorspronkelijk waren dollars inruilcontracten tegen stukken goud. Veel landen waaronder Frankrijk hadden in de 20ste eeuw hun goudreserves opgeslagen in Fort Knox, op basis van vertrouwen. Maar toen er vragen werden gesteld over de enorme uitgaven van de VS in de Vietnam oorlog, wilden de Fransen hun goud terug. Het bleek dat de VS veel meer dollars had uitgegeven dan dat er goud voorradig was. Nixon riep daarom in 1971 een verbod uit om goud om te ruilen tegen dollars.
Volgens de definitie van Aristoteles, is goud de beste vorm van geld die ooit heeft bestaan.
Het is de reden waarom goud doorheen alle crisissen en oorlogen zijn waarde heeft behouden.

Fiat currencies (euro, dollar..) hebben historisch gezien maximaal 100 jaar overleefd, voor elk ervan eindigde in hyperinflatie.
Het afkoppelen van de goudstandaard in 1971 heeft de fiatmunten die we vandaag bezitten, op een pad naar de afgrond gebracht.

Sinds 1971 werden dollars enkel nog gebackt door "vertrouwen", en dus niet meer door harde assets zoals goud. Schulden begonnen zich op te bouwen (werd toegestaan op basis van de belofte dat schuld wordt terugbetaald) en vandaag zit de VS met een staatsschuld van 37 triljoen, oftewel 100k USD per levende Amerikaan. Als je pensioenen, medicare, studentenleningen ook meetelt is het zowat 500k schuld per Amerikaan.

De wereld heeft 3 keer meer schuld dan dat er currency bestaat om de schuld af te betalen.
Alle wegen leiden naar inflatie, en het instorten van het kaartenhuis. En dit binnen de komende 5 jaar.

Aan het einde van de rit zullen edelmetalen en bitcoin overeind blijven.
Dollars, euro's en al die andere valuta zullen systematisch blijven devalueren. Ik wil er dan ook zo weinig mogelijk van hebben.

Reclame

Thomas_AA

#19 , 15 sep 2025 22:59

Sinds 1971 werden dollars enkel nog gebackt door "vertrouwen", en dus niet meer door harde assets zoals goud. Schulden begonnen zich op te bouwen (werd toegestaan op basis van de belofte dat schuld wordt terugbetaald) en vandaag zit de VS met een staatsschuld van 37 triljoen, oftewel 100k USD per levende Amerikaan. Als je pensioenen, medicare, studentenleningen ook meetelt is het zowat 500k schuld per Amerikaan.

De wereld heeft 3 keer meer schuld dan dat er currency bestaat om de schuld af te betalen.
Alle wegen leiden naar inflatie, en het instorten van het kaartenhuis. En dit binnen de komende 5 jaar.

Aan het einde van de rit zullen edelmetalen en bitcoin overeind blijven.
Dollars, euro's en al die andere valuta zullen systematisch blijven devalueren. Ik wil er dan ook zo weinig mogelijk van hebben.
Zucht.

Ik begrijp uit een vorige post dat u kinesist bent of een vergelijkbaar paramedisch beroep uitoefent.

Wat zou u denken als ik, na een cursus massage van een paar uur, u met stellige overtuiging begin uit te leggen hoe uw eigen beroep in elkaar zit. Vrij lachwekkend en gênant toch.

Toch denkt blijkbaar elke leek, die er ooit in geslaagd is een account aan te maken op een cryptoplatform, dat hij de nieuwe Keynes of Friedman is.

Bescheidenheid siert een mens.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”