Dading

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
demonen
Topic Starter

Dading

#1 , 10 sep 2025 19:07

Na het overlijden van mijn ouders werden mijn 2 neefjes (elk voor 25%) en ik (voor 50%) eigenaar van de ouderlijke woning.
Ik woon nog in die woning en heb een dading laten opstellen bij de notaris betreffende een 7-tal punten (oa de huur die ik moet betalen, de verkoop van het huis, ...) en door alle partijen ondertekend.
Wat de verkoop van het huis betreft staat in de dading: "De partijen verklaren zich akkoord met tekoopstelling van de woning via vastgoedmakelaar X, overeenkomstig de door de vastgoedmakelaar opgestelde verkoopopdracht".
Het huis staat nu 6 maanden te koop en de vastgoedmakelaar zegt dat ze tegen de vraagprijs het huis niet op korte tijd kunnen verkopen. Mijn neefjes willen de vraagprijs wel fors laten dalen maar ik niet.
Ik heb hen geantwoord dat ik mij aan de dading hou.Het is mogelijk dat zij de verkoopovereenkomst met de makelaar opzeggen of dat de makelaar de overeenkomst gaat opzeggen.
Wat kan ik doen?

Thomas_AA
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 sep 2025 20:34

Gezien deze situatie (huur staat te koop bij gekozen makelaar maar wordt niet op normale termijn verkocht) niet in de dading staat omschreven, kan elke partij een och tot de rechtbank wenden om hierover te oordelen.

Zorg dat het niet tot een openbare verkoop komt. Dan is het helemaal een gok en zijn mogelijk alle erfgenamen slechter af.

demonen
Topic Starter

#3 , 10 sep 2025 20:38

Gezien deze situatie (huur staat te koop bij gekozen makelaar maar wordt niet op normale termijn verkocht) niet in de dading staat omschreven, kan elke partij een och tot de rechtbank wenden om hierover te oordelen.

Zorg dat het niet tot een openbare verkoop komt. Dan is het helemaal een gok en zijn mogelijk alle erfgenamen slechter af.
In het contract met de vastgoedmakelaar staat niet vermeld op welke termijn de verkoop moet plaatsvinden.
Het huis staat 6 maanden te koop en de makelaar wil de prijs met 50.000 € laten dalen. De neefjes willen met 30.000 € laten dalen.

Reclame

Thomas_AA

#4 , 10 sep 2025 20:42

Nee, ik snap dat het er niet instaat, maar er staat ook niet dat je eeuwig kan blijven zolang er niet verkocht wordt aan de vraagprijs.

Dan zal finaal toch een rechter moeten beslissen wat redelijk is, gegeven de geest van de overeenkomst.

demonen
Topic Starter

#5 , 10 sep 2025 20:56

Nee, ik snap dat het er niet instaat, maar er staat ook niet dat je eeuwig kan blijven zolang er niet verkocht wordt aan de vraagprijs.

Dan zal finaal toch een rechter moeten beslissen wat redelijk is, gegeven de geest van de overeenkomst.
Het huis staat 6 maanden te koop. Dat is geen eeuwigheid, toch?

Franciscus

#6 , 10 sep 2025 23:15

Hoeveel bezoekers zijn er geweest hebben er naar gevraagd?
Makelaar moet die info doorgeveb

demonen
Topic Starter

#7 , 10 sep 2025 23:41

Hoeveel bezoekers zijn er geweest hebben er naar gevraagd?
Makelaar moet die info doorgeveb
Makelaar heeft alle info gegeven en is correct maar dringt fel aan om de vraagprijs aanzienlijk te laten zakken. Zij willen evenals mijn neefjes snel verkopen.
Er waren 2 preferente kandidaatkopers die mijn neefjes hadden aangebracht (staat ook in het contract met de makelaar). Voor de verkoop begon mochten zij hun bod uitbrengen. De ene haakte af en de andere wou het voor de vraagprijs kopen maar bleek achteraf niet kredietwaardig. Daarna hebben zich nog 10 kandidaten gemeld via de makelaar (met huisbezoek) en 1 is zich persoonlijk komen aanmelden maar die wou niet via een makelaar kopen. Iedere bezoeker is vol lof over de villa! De villa ligt in een residentiële wijk (prijzen variëren van 1.000.000 tot 2.500.000 €). Onze villa is 50 jaar oud, dak bestaat uit asbestleien, epc = F. Niet instapklaar en benodigt een volledige renovatie. Wij hebben de op 1 na de meeste grond (20 are) van onze straat met een prachtige tuin. Scholen op 500 meter, 500 meter van oprit E 314, 1 km van centrum, 700 meter van ziekenhuis, meerdere kinderopvangplaatsen in de buurt, 1 km van het grootste natuurpark van Vlaanderen, ...
Ik word al een tijdje platgelopen door andere makelaars die zich spontaan komen melden maar mijn neefjes blijven vasthouden aan makelaar X.

Terug naar “Stel een vraag”