Verloren huissleutel: mag verhuurder eisen dat alle sloten worden vervangen?

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Dalim
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verloren huissleutel: mag verhuurder eisen dat alle sloten worden vervangen?

#1 , 10 sep 2025 21:38

Ik zit met het volgende probleem en ben benieuwd naar jullie advies of ervaringen:

Ik ben huurder van een woning in België en heb helaas mijn huissleutel verloren. Deze sleutel past zowel op de voor- als de achterdeur. Mijn verhuurder eist nu dat ik alle sloten laat vervangen, omdat ik de sleutel kwijt ben. Dit brengt een aanzienlijke kost met zich mee.

Mijn idee was om in plaats daarvan één nieuwe sleutel te laten bijmaken,met het bijbehorende certificaat van de sleutel, omdat dit veel goedkoper zou zijn.

Ik vraag me af:
• Mag de verhuurder juridisch gezien eisen dat alle sloten vervangen worden, of volstaat het bijmaken van een sleutel?
• Zijn er uitspraken of richtlijnen in België die aangeven wat redelijk is in dit soort gevallen?
• Hoe hebben anderen dit soort situaties aangepakt zonder in een conflict met de verhuurder te komen?

Franciscus

#2 , 10 sep 2025 22:15

Wie is in bezit van het certificaat?
Hier oud is dat certificaat?

Dalim
Topic Starter

#3 , 10 sep 2025 22:35

Wie is in bezit van net certificaat?
Hier oud is dat certificaat?
Verhuurder is in het bezit van het certificaat, hou oud dat is weet ik niet maar de woning dateert uit 2012

Reclame

Franciscus

#4 , 10 sep 2025 23:12

Als u nog een sleutel hebt kan u proberen die te laten bijmaken.
Certificaten gelden bij mijn weten 10 jaar.

Terug naar “Stel een vraag”