Uitholling wet Breyne in compromisvoorstel?

pineut
Topic Starter

Uitholling wet Breyne in compromisvoorstel?

#1 , 06 sep 2025 23:41

Hallo,
Ik heb voor de aankoop van een appartement in een te bouwen appartementsblok een 5% voorschot betaald aan een projectontwikkelaar via een reservatieovereenkomst (conform Breyne). Nu ontvang ik de voorsteltekst van de compromis (“KoopVerkoopOvereenkomst”), waarop dan binnen de 3 maanden het officiële verlijden van de akte zal volgen.

Ik heb geen ervaring met de wet Breyne maar ik krijg de indruk dat projectontwikkelaar probeert de wet uit te hollen, nl in deze paragraaf van de compromis:
De definitieve oplevering (nvdr. die maximaal 1jaar na de voorlopige oplevering dient te gebeuren) maakt een einde aan de waarborgtermijn van de Verkoper (=projectontwikkelaar). De Verkoper zal, tot zijn bevrijding, na de definitieve oplevering alle garanties, vorderingen en vrijwaringen die hij heeft ten aanzien van de architecten, aannemers en leveranciers betrokken in de oprichting van het Goed – voor wat betreft de privatieve delen – aan de Koper en – voor wat betreft de gemeenschappelijke delen – aan de vereniging van mede-eigendom overdragen. Na de definitieve oplevering zal de Koper het dan ook zijn zaak maken om eventuele garanties, vorderingen en vrijwaringen ten aanzien van die architecten, aannemers en leveranciers uit te oefenen.

Vraag:
Is het niet normaal dat de projectontwikkelaar ook een deel van de 10jaar verantwoordelijkheid blijft dragen?
Uit deze paragraaf krijg ik de indruk dat, in geval van later opduikende problemen, de vereniging van mede-eigenaars (waaronder ik voor een x-ste deel) het dan maar zelf moet uitvechten met de architecten, aannemers en leveranciers, terwijl de projectontwikkelaar die alles gekozen en georganiseerd heeft na één jaar “met een blanco blad verdwijnt”.
Ik verwacht eigenlijk één partij te hebben tot wie ik mij moeten richten.
Is dit de gangbare praktijk?

lukasi

#2 , 07 sep 2025 08:01

U treedt niet op als bouwheer ( hij die opdracht geeft tot het bouwen van een woning) maar als simpele koper.
De bouwheer is in dit geval de projectontwikkelaar die de opdracht tot het bouwen geeft.
Hij verkoopt je na het beeindigen van het bouwwerk de woning.
De 10 jarige aansprakelijkheid is dus nooit ten hoofde van de bouwheer.
0 jarige aansprakelijkheid is voor archtiect en aannemers.

pineut
Topic Starter

#3 , 07 sep 2025 10:20

Dank je wel voor deze verduidelijking, nu begrijp ik het. Duimpje.

Als ik het anders formuleer:
De 10-jarige aansprakelijkheid "gaat mee met het bouwwerk".
Als ik het binnen 5 jaar zou verkopen dan heeft de nieuwe eigenaar nog 5 resterende jaren aansprakelijkheids-garantie naar de architect en aannemers toe.

Reclame

pineut
Topic Starter

#4 , 07 sep 2025 10:40

Sorry, nog even een bijkomende vraag die past onder dezelfde titel:
Verderop in het compromisvoorstel lees ik:
De verkoper (=projectontwikkelaar) mag zijn rechten en/of verplichtingen vervat in de overeenkomst geheel of gedeeltelijk overdragen aan:
a) Holding A

f) Holding E
en/of één of meerdere vennootschappen verbonden aan de bovenstaande vennootschappen in de zin van artikel 1:20 WVV, zonder dat daartoe de voorafgaande toestemming van de koper is vereist. De verkoper zal de koper inlichten omtrent een mogelijke overdracht per kennisgeving.

Welke risico’s vloeien hieruit voort, voor mij als koper: sterfhuis firma’s ingeval van projecten die totaal mislopen (worst-case scenario)?

In de overeenkomst zie ik bovendien geen enkele financiële garantiestelling vanwege de projectontwikkelaar.
Is dit een giftige combinatie (mogelijke overdracht + geen garantie)?

Terug naar “Kopen”