gemeenschappelijke tuinomheining

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
louise2
Topic Starter

gemeenschappelijke tuinomheining

#1 , 30 aug 2025 11:43

De buren wiens tuin voor een deel aangrenst aan onze tuin, willen hun tuin omheinen met hoge houten platen.
Ze vragen om voor de helft financieel tussen te komen voor het gedeelte dat grenst aan onze tuin.
Wij zien een afsluiting wel zitten en zouden bereid zijn om tussen te komen, maar wij hebben een beperkt budget.

Kan er hier iemand tips of raad geven in verband met zaken waar we best rekening mee houden?

-Ik vraag me bijvoorbeeld af of wij als 70-plussers verondersteld worden om effectief 1/2 tussen te komen?
Wij zullen daar waarschijnlijk hoogstens nog een 10-tal jaar medegenot van kunnen hebben, terwijl zij als jonge mensen, in principe nog een lange toekomst voor zich hebben.
-Dienen zulke zaken ook schriftelijk bevestigd te worden?
-Hoe gaat dat dan als later eventueel de eigendom verkocht wordt?
- . . .
Dank om ons op weg te helpen.

Thomas_AA
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 aug 2025 12:25

Leeftijd eigenaar speelt in zoiets nooit een rol. Tenslotte verhoogt het de waarde van uw eigendom, ook als u deze later verkoopt of ze vererfd wordt.

U kan wel laten weten geen interesse te hebben in een nieuwe omheining en dus ook niet willen mee te betalen. Mogelijk zetten de buren dan toch door op eigen kosten en heeft u er zo wel het genot van. U kan ze dat natuurlijk niet verplichten en heeft ook geen inspraak in het type, kleur, …
Laatst gewijzigd door Thomas_AA op 30 aug 2025 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Freec
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 aug 2025 12:26

U hoeft daar niet in mee te gaan.

De buren willen omheinen, de buren moeten betalen.
U hoeft niet bij te leggen.

Reclame

louise2
Topic Starter

#4 , 30 aug 2025 13:56

Dank voor de reacties.
Ik weet dat ik dit mag weigeren, maar ik wil op goede voet blijven met de buren.
Wij zijn akkoord met het type afsluiting dat zij voorstellen en zijn bereid om voor een deel tussen te komen.
Maar we hebben onze financiele beperkingen.
We kennen nog geen prijs.

CityBird

#5 , 30 aug 2025 19:55

Ik weet dat ik dit mag weigeren, maar ik wil op goede voet blijven met de buren.
Wij zijn akkoord met het type afsluiting dat zij voorstellen en zijn bereid om voor een deel tussen te komen.
Maar we hebben onze financiele beperkingen.
Stel hen dan uit goodwill een bedrag voor dat binnen je budget valt, onafhankelijk van de echte kostprijs.

Terug naar “Stel een vraag”