Vraag van werkgever tot inzage mailbox na ontslag

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
ITguru95
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vraag van werkgever tot inzage mailbox na ontslag

#1 , 29 aug 2025 10:32

Beste,

Momenteel ben ik werkzaam in een familiebedrijf op de IT-afdeling.
Vanuit de eigenaars volgt meermaals de vraag bij ontslag / vertrek van medewerkers om inzage tot de mailbox van de vertrekkende persoon.
GDPR/Privacy-gewijs mag dit uiteraard niet. Echter heeft men nu bij nieuwe medewerkers een clausule in het arbeidscontract gestoken waarin vermeld staat dat de werkgever alle rechten behoudt tot de mailbox van een medewerker tot 30 dagen na zijn/haar ontslagdatum.
M.a.w., men zegt hier de facto dat als je dit contract tekent, dat de werkgever zichzelf wel toegang mag verschaffen tot de privé (werk) mailbox.

Sinds januari van dit jaar kan ik als IT verantwoordelijke hoofdelijk aansprakelijk gesteld worden bij nalatigheid of zware fouten.
Vandaar ook mijn vraag, is deze clausule tot inzage van de mailbox wel rechtsgeldig?

Met vriendelijke groeten.
I.

ITguru95
Topic Starter

#3 , 29 aug 2025 12:44

Alvast bedankt voor de link!

Dus kort samengevat in mijn casus:
- Werkgever neemt op in de arbeidsvoorwaarden dat het volledige beheer en toegang tot de mailbox mogelijk zijn tot 30 dagen na ontslagdatum
- Na ontslag wordt een Out-Of-Office ingesteld en eigent de werkgever zich de mailbox toe voor inzage. Dit onder het mom van "garanderen van de bedrijfscontinuïteit" voor de max. afgesproken termijn.
- Indien het tot een rechtszaak komt hangt het weer à la België ervan af welke advocaat het beste betoog houdt?
Want verschillende arresten spreken elkaar een beetje tegen afhankelijk van de context....

Reclame

Thomas_AA

#4 , 29 aug 2025 13:13

Artikel van puttemanp is erg volledig en genuanceerd.

In het kader van een ontslag lijkt tijdelijke toegang omwille van bedrijfszekerheid mij sowieso te verantwoorden. Bovendien is er geen bruikbaar alternatief om hetzelfde doel te bekomen, dus proportioneel.

Welke advocaat men neemt, heeft daar weinig mee te maken. Ik heb geen weet van vonnissen die in dit geval deze praktijk niet toegestaan hebben.

Terug naar “Stel een vraag”