Hypothetische vraag over door advocaat aangestelde expert

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Hurkawolk
Topic Starter

Hypothetische vraag over door advocaat aangestelde expert

#1 , 27 aug 2025 18:58

Dag iedereen,

Naar aanleiding van een serie had ik een vraag over rechtspraak.

Een advocaat verdedigt iemand die verdacht wordt van moord (maar onschuldig is). De advocaat huurt een expert in om te bewijzen dat het slachtoffer overleden is door andere omstandigheden dan geweld vanwege zijn cliënt, maar de expert komt tot de conclusie dat het overlijden wel degelijk te wijten is aan de cliënt.
In de serie stap de expert met zijn/haar bevindingen naar de openbare aanklager (wat de zaak voor de advocaat uiteraard bemoeilijkt).

Mijn vraag is: kan dit zomaar? Ik zou denken dat, aangezien de advocaat de expert heeft aangesteld, hij ook "eigenaar" wordt van het dossier dat voor hem werd opgesteld door de expert. Dat zou betekenen dat de expert niet kan beslissen over wie dit dossier in handen krijgt.

Bijkomende vraag vanuit het standpunt van de expert: kan hij/zij eisen dat de openbare aanklager hem/haar nogmaals betaalt voor dit dossier? Ik kan me voorstellen dat de expert er weinig voor voelt om de info gratis weg te geven (ook al werd er reeds voor betaald).

Alvast bedankt voor jullie inzicht!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 aug 2025 21:56

Normaal is het de rechtbank die een college van deskundigen aansteld en die dan ook door de overheid betaald worden.
Uiteraard kan het zijn dat bij het onderzoek door onderzoeksrechter deskundigen zijn aangesteld.

Niets belet partijen zelf deskundigen aan te stellen en ook te betalen.
Als die partij de resultaten wil gebruiken in rechte dan zal ze die ook moeten delen met de andere partijen.

Alle deskundigen hebben hun mening.
De rechter beslist en velt het vonnis.

En nee de expert kan dat wel eisen maar dat zal niet gehonoreerd worden.
Er is geen overeenkomst tss het OM of rechtbank of burgerlijke partijen met die expert.
Tenslotte is dat ook maar een mening.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”