Tontinebeding met ongelijke inbreng en successierechten

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Paul Vdw
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Tontinebeding met ongelijke inbreng en successierechten

#1 , 21 aug 2025 11:15

Dubbel vraagje. Als het antwoord op de eerste vraag negatief is, vervalt de tweede.

Kan je middels een ‘tontinebeding’ voor een onverdeelde helft eigenaar worden van een woning zonder ook de helft van de aankoop betaald te hebben?

Als de persoon die zich ‘inkoopt’ voor een merkelijk kleiner bedrag kinderen heeft, en de andere persoon ook deze kinderen als erfgenaam aangeduid heeft, wat betekent dit dan naar successierechten als de ze persoon komt te overlijden?
Betalen ze rechten op de helft van de opbrengstwaarde van het pand? Of op het deel dat deze persoon betaalde bij aankoop?

Paul Vdw
Topic Starter

#2 , 21 aug 2025 11:26

Ik voeg hier nog even aan toe dat de persoon met kinderen wilsonbekwaam is (betaalt kleiner deel) en de andere persoon haar bewindvoerder. Ze zijn niet meer op hetzelfde adres gedomicilieerd en hebben geen huwelijks- of ander contract.

Thomas Morus

#3 , 21 aug 2025 12:03

Ik vermoed dat de fiscus dit als een schenking zal beschouwen omdat er geen gelijke inbreng is.

Uw vraag ivm erfenisrechten in de context van tontine begrijp ik niet. Bij tontine betaalt men bij overlijden registratierechten, geen erfenisrechten.

Ingeval van tontine wordt er trouwens niet "vererfd".
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”