Constructie met schenkingen. Kan dit?

Jan Modaal2
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Constructie met schenkingen. Kan dit?

#1 , 17 aug 2025 22:06

Graag de volgende hypothese:

Bert koopt bitcoin in België en kon tot op heden belastingvrij handelen, en swappen naar andere cryptomunten. Vanaf 2026 gaat de Belgische staat echter progressief belastingen heffen op deze transacties. Die heffingen lopen enorm op en in Nederland belast men zelfs op bezit (niet gerealiseerde winsten) van crypto. Lijkt me een kwestie van tijd voor België volgt.

Bert moest op aanraden van de advocaat zijn cryptoportefeuille aangeven bij de staat (CAP + belastingaangifte), maar voelt de hete adem van de fiscus in zijn nek. Als hij in 2026 iets verkoopt, heeft hij minimaal 33% belasting op de winst aan zijn been. Zonde van het verloren geld. En als Bert later een verliesjaar heeft kan hij niks meer recupereren omdat het een ander boekjaar is.

De schoonmoeder van Bert (eerstelijnsverwantschap = lage schenkbelasting) woont op een ander continent, en in haar land zijn de belastingen op cryptowinst veel gunstiger.
Bert moet elk jaar op de belastingaangifte zijn cryptovermogen weergeven. Maar hij geeft zijn volledige cryptoportefeuille aan zijn schoonmoeder en declareert op zijn Vlaamse belastingaangifte dat hij geen crypto meer heeft.

Pech voor de fiscus?
Ik weet niet of de schenking moet gebeuren via een akte. Ik heb wel eens gelezen dat een schenking betwist kan worden als die er niet is.
Ik weet ook niet of er belasting op betaald moet zijn als bewijs van de schenking.

De cryptomunten worden officieel overgedragen aan de schoonmoeder, ver buiten het bereik van een Belgische fiscus.
Bert handelt nog steeds met de munten, maar de schoonmoeder is eigenares van de account en doet zelf de logins + transacties.

7 jaar later sterft de schoonmoeder, en ze laat in haar wilsverklaring zetten dat Bert het gehele portefeuille terugkrijgt als erfgenaam.

De Belgische fiscus heeft al die jaren geen belasting kunnen innen op de transacties, omdat er een andere eigenares was in een andere jurisdictie.
Maar 7 jaar later wordt Bert opnieuw de rechtmatige eigenaar van de munten.

Is dit allemaal legaal, of mis ik iets?

mava105

#2 , 18 aug 2025 09:20

Je moest er ferm uw broek aan scheuren. Bitmunten zijn pure fraude. Wat is er mis mezt gewoon echt geld?

Jan Modaal2
Topic Starter

#3 , 18 aug 2025 09:47

Je moest er ferm uw broek aan scheuren. Bitmunten zijn pure fraude. Wat is er mis mezt gewoon echt geld?
Zonder te ver off topic te gaan.

Kort samengevat wat er mis is met fiatmunten (euro, dollar) die je onterecht als "echt geld" bestempelt:

- Het feit dat de centrale bank ze naar hartelust uit het niets kan bijdrukken zonder tegenwaarde in goud, waardoor inflatie ontstaat en uit de hand loopt.
- De inflatie is vele malen hoger dan dat de centrale bank wil toegeven. Eerder 8% per jaar dan 2%.
- Tegoeden op een bankrekening zijn niet van jou. Ze worden beheerd door de bank en je bezit enkel een belofte (IOU) dat de bank je gaat terugbetalen. De bank kan die belofte op lange termijn echter niet waarmaken, tenzij men terugbetaalt in zwaar gedevalueerd geld.

"Echt geld" is fysiek goud dat je zelf in eigen handen hebt. De bank heeft die goudstaaf ook niet aan 10 andere mensen uitgeleend, en er intrest aan verdiend. Goud heeft ook alle oorlogen overleefd, in tegenstelling tot fiatmunten.

Bitcoin is een concurrent voor goud in de zin dat ook de maximale hoeveelheid begrensd is, in tegenstelling tot euro's en dollars die naar hartelust worden bijgedrukt.

Kort samengevat is het huidige monetaire stelsel pure fraude, met een wiskundige zekerheid dat de koopkracht van euro's en dollars naar 0 evolueert.

Verder wil ik er niet te ver over uitwijden.

Ik wil gewoon graag weten of schenken van een goed door de staat wordt geaccepteerd als je datzelfde goed jaren later teruggeschonken krijgt.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”