Mogelijkheden overname gedeelte lening bij relatiebreuk

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen


- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Solate
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Mogelijkheden overname gedeelte lening bij relatiebreuk

#1 , 27 mei 2024 13:01

Beste forummers,

Kan iemand advies geven over de mogelijkheden een gedeelte van de lening op een huidige woning over te nemen na een relatiebreuk, om er daarna een pandwissel mee te doen?


Situatieschets:
Wij zijn een koppel dertigers. In 2015 eerste woning gekocht met woonbonus. In 2021 nieuwe grotere en duurdere woning gekocht.
Om nog te kunnen gebruikmaken van de woonbonus, is de lening voor deze woning destijds opgesplitst:
- een gedeelte resterende lening van het vorige huis, overgezet en verlengd qua termijn. Relatief goede rentevoet en zoals al vermeld, lening waarop woonbonus kon 'meegenomen' worden. Openstaand bedrag rond de 80.000 euro.
- een gedeelte nieuwe lening, nog lagere rentevoet maar veel groter bedrag (rond de 280.000) euro.

Begin dit jaar de beslissing uit elkaar te gaan.. Ex-partner woont (tijdelijk kosteloos) in het huis van een kennis en kan daar nog even blijven. Geen haast bij de situatie op zich.

Ik moet voor mezelf de mogelijkheden bekijken qua woonst:
Overname van de lening en uitkopen is voor mezelf als alleenstaande niet mogelijk.

Gezien de hogere rentevoeten momenteel (en het feit dat ik graag meteen iets anders zou kopen) had ik wel gehoopt dat er bij de bank ergens een constructie mogelijk zou zijn waarbij:
- ik op het kleinste gedeelte van de lening met woonbonus (80.000 euro) mijn ex-partner als kredietnemer zou kunnen laten schrappen. Dit gedeelte lening kan ik perfect alleen afbetalen gezien dit slechts een maandlast van ongeveer 230 euro bedraagt.
- ik daarna deze lening zou kunnen overdragen naar een nieuwe woonst middels een pandwissel, waardoor ik het voordeel van de lagere rentevoet en woonbonus niet zou verliezen. Dit aangevuld met een extra nieuwe lening voor extra leenbedrag dat nodig is voor aankoop nieuwe woonst.

Volgens de bank is dit niet mogelijk.

Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben en kunnen bevestigen of dit het geval is? Van bevriende collega's hoor ik namelijk andere verhalen.

Zijn er alternatieven qua woonst waaraan ik mogelijk nog niet gedacht heb?
Huren draagt niet mijn voorkeur op dit moment daar ik wel voldoende spaargeld heb om nog iets te kopen..

basejumper
Berichten: 4686
Locatie: Diest

#2 , 27 mei 2024 22:31

Beste

Lijkt me quasi onmogelijk.
Primo zijn het doorgaans geen aparte leningen maar een krediet opening waarbinnen twee voorschotten lopen.
Er moet al eerst een desolidarisatie gebeuren, Dan een pandwissel die gelijktijdig moet gebeuren met verkoop/aankoop. U vraagt dan nog een bijkomende lening… Vraag is of de bank krediet technisch bereid is afstand te doen van de borgstelling van uw partner en of uw inkomsten lasten verhouding ok is voor de bank.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas_A
Berichten: 2460
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mei 2024 07:15

Bovendien: zelfs op dit forum gezegd wordt dat dit mogelijk is, vormt dat nog geen verplichting voor uw bank om het specifiek aan u toe te staan.

Daar bent u dus niet veel mee als zij erbij blijven dat het in uw geval niet kan.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”