Belastingaangifte scheelt 5000 euro tov 2 jaar terug

Marijke89
Topic Starter
Berichten: 19

Belastingaangifte scheelt 5000 euro tov 2 jaar terug

#1 , 26 mei 2024 22:24

Hoi iedereen.

2 jaar geleden trokken we bijna 3000 euro terug. Nu zouden we 2200 moeten betalen. Toen was mijn partner ook al op ziek (ziekte van parkinson) en ik werke voltijds. Jammer genoeg ben ik ook ziek gevallen geweest waardoor ik ondertussen nu 2 jaar progressief aan het werken ben. Ik weet dat als je ziek bent en op invaliditeit valt je weinig moet afgeven. Maar kan dat 5000 euro verschillen? Het lijkt me zo´n enorm groot verschil .

LeenW
Berichten: 12972

#2 , 26 mei 2024 22:34

Wat is er met uw bedrijfsvoorheffing gebeurd?

Inazuma
Berichten: 9872
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 27 mei 2024 12:46

Jammer genoeg ben ik ook ziek gevallen geweest waardoor ik ondertussen nu 2 jaar progressief aan het werken ben.

Ik weet dat als je ziek bent en op invaliditeit valt je weinig moet afgeven.
Daar zit de wurgslang onder het gras ...
't Is net andersom

Bij ziekte wordt bijna niets ingehouden op je uitkering, en zo heb je dan te weinig belastingen (vooraf) betaald (via je werkgever en ziekenfonds) in verhouding tot je totale inkomsten.

Je werkgever houdt vrij waarschijnlijk ook maar belastingen in op wat ze jou zelf betalen.
Zonder rekening te houden met wat je er bovenop krijgt.


Er gaat voor alle jaren dat je in zo'n gemengd systeem zit, nog een snee van de belastingen komen ...

Ofwel zet je maandelijks zelf een bedrag opzij om het verschil achteraf te betalen.

Ofwel kan je je werkgever vragen meer in te houden op je loon zolang je in die progressieve tewerkstelling zit, in functie van je totale inkomsten ipv enkel op wat zij je betalen. Als dat niet kan, maandelijks zelf opzij zetten .

Reclame

Meeboo
Berichten: 1493

#4 , 27 mei 2024 13:12

klopt. op ziekteuitkeringen wordt maar 11% bedrijfsvoorheffing afgehouden bij uitbetaling. veel te weinig en het tekort dient bij betaald te worden bij de afrekening

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”