Factuurfraude in ziekenhuis

av_2569
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Factuurfraude in ziekenhuis

#1 , 25 mei 2024 15:21

Een ziekenhuisdirecteur stelt vast dat een therapeut en een fysisch geneesheer tal van prestaties hebben aangerekend aan patiënten zonder dat zij die patiënten ooit hebben behandeld. Je wil als verantwoordelijke van het ziekenhuis nagaan welke mogelijkheden je hebt om in te grijpen.

a. Geef aan wat hier zou kunnen gebeuren (wat kan beslist worden, wie doet dit, op basis waarvan neem je een beslissing)

b. Kan een overheidsdienst hier prestaties terugvorderen? Geef, indien dat kan, aan welke overheidsdienst dit kan doen

Sirkii
Berichten: 5466

#2 , 25 mei 2024 15:51

Volgens mij geen daar je als ziekenhuis blijkbaar toelaat dat je medisch personeel zelf factureert. Alle ziekenhuizen die ik ken factureren centraal alle medische prestaties en beheren centraal de afspraken.

LeenW
Berichten: 12969

#3 , 25 mei 2024 16:24

Dit lijkt mij eerder huiswerk dan een feitelijke situatie.

Reclame

jefke007
Berichten: 1817

#4 , 25 mei 2024 17:11

Je kan het melden aan het RIZIV, ook via mail

bullgod
Berichten: 364
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 mei 2024 09:55

kan men ziekenhuisdirecteur zijn/worden zonder te weten wat men in dergelijke gevallen moet doen?

als het de bedoeling is om deze wanpraktijken te beëindigen, zijn er toch voldoende manieren om de knuppel in het hoenderhok te gooien?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Thomas_A
Berichten: 2458
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 mei 2024 10:27

kan men ziekenhuisdirecteur zijn/worden zonder te weten wat men in dergelijke gevallen moet doen?
Zoals LeenW zegt: dit is een typische huiswerkformulering.

Meest courante vooropleiding als ziekenhuisdirecteur is trouwens een universitaire basisopleiding (master rechten, economie, geneeskunde), gevolgd door een aanvullende master in de ziekenhuiswetenschappen. En dan nog jaren ervaring in staf- en directiefuncties binnen de ziekenhuissector.
Laatst gewijzigd door Thomas_A op 26 mei 2024 10:34, 4 keer totaal gewijzigd.

lukasi
Berichten: 1185

#7 , 26 mei 2024 10:28

Van mij krijg je 0
Ook hier
Minste wat je kan doen is onder je case even je EIGEN gedachten en argumentatie zetten bij a en bij b
En de duidelijke uitleg waarom.
Dan kan er een discussie losbarsten met de elementen die goed zijn of minder goed of eens of oneens.

Franciscus
Berichten: 38771

#8 , 26 mei 2024 19:39

U kan gewoon aangifte doen als directeur / gemandateerde bij de lokale politie of
u met een advocaat burgerlijke partij gaan stellen bij de onderzoeksrechter.
Het zal niet het eerste ziekenhuis zijn waar zoiets gebeurd (is).

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”