Hoog bedrag schadeclaim na autohuur betwisten?

Brecht1
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Hoog bedrag schadeclaim na autohuur betwisten?

#1 , 23 mei 2024 22:02

Samenvatting

Kan ik twee schadeclaims van autverhuurbedrijf betwisten? De eerste omdat ik het bedrag te hoog vind in vergelijking met de schade. De tweede omdat mij een schram wordt aangerekend, terwijl de auto vuil was bij ophalen en dit inspectie onmogelijk maakte. We hebben door de manager op het huurcontract laten schrijven dat de auto vuil was.

Details

0) Mijn vraag betreft niet één maar twee schadeclaims. Ik heb namelijk twee aparte schadeclaims gekregen van het autoverhuurbedrijf omdat ik de auto in kwestie in Nieuw-Zeeland heb gehuurd (bij een internationaal bekend autoverhuurbedrijf). Omdat Nieuw-Zeeland uit twee eilanden bestaat, moest ik van auto wisselen bij mijn oversteek van het Noordereiland naar het Zuidereiland. Ik heb dus opeenvolgend, bij hetzelfde bedrijf met twee verschillende huurwagens gereden. Voor elke auto heb ik één schadeclaim ten bedrage van NZD $ 600 gekregen.

1) De eerste schadeclaim betreft een sterretje in de voorruit. Deze heb ik te goeder trouw zelf aangegeven. Het sterretje was zéér klein en oppervlakkig, dwz, er zat geen gat of barst in de ruit. Enkel aan de buitenkant van de voorruit was er een stukje glas afgeslagen. Voor deze schade krijg ik een claim van NZD $ 600, terwijl ik ten zeerste betwist dat een reparatie van een sterretje zoveel kost. Een gelijkaardige reparatie van een sterretje in Australië (gelijkaardige wisselkoers en levenskost) kostte slechts AUD $ 60. Hoe kan ik de grootte van deze schadeclaim betwisten? Ik betwist de schade niet (ik heb hem zelf aangegeven), maar ik betwist het bedrag. Is er bijvoorbeeld een mogelijkheid de logboeken van de auto na mijn huurperiode op te vragen, om na te kijken of de auto nog steeds het sterretje in de ruit had nadat ik de auto heb gehuurd en dus niet werd gerepareerd?

2) De tweede schadeclaim betreft een schram op de carrosserie. Opnieuw werd een schadeclaim van NZD $ 600 verstuurd. Echter, bij het ophalen van de wagen bleek de auto vuil te zijn. Het verhuurbedrijf had niet de tijd gehad de auto te kuisen. We hebben de auto aanvaard, op voorwaarde dat de manager vna het kantoor op ons verhuurcontract schreef dat de auto vuil was bij ophalen. Ik heb ook enkele foto's om te bewijzen dat de auto vuil was. Ik heb echter geen foto die bewijst dat de schade er nog niet. Ik vraag mij af of ik kan bewijzen dat de auto vuil was en een gedetailleerde inspectie van schrammen daardoor onmogelijk was? De manager ging woordelijk akkoord dat de vuile auto inspectie bemoeilijkte; op het contract staat enkel dat de auto vuil was bij ophalen, niet dat inspectie hierdoor onmogelijk is. Kan ik deze schade volledig betwisten?

3) In het algemeen: wat gebeurt er als ik bovenstaande schadeclaims niet betaal? Kan het zover komen dat er een deurwaarder voor mijn deur komt te staan? Of laat een bedrijf in zo'n geval de schadeclaim vallen? Pak ik dit het best met een advocaat aan?

Franciscus
Berichten: 38771

#2 , 23 mei 2024 22:07

Hopelijk hebt u een internationale rechtsbijstandsverzekering.
De twee claims uiteraard al met een AS in NZ en hier in Br bij de zetel hier betwisten.

Thomas_A
Berichten: 2458
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mei 2024 17:07

Welke wetgeving is van toepassing op uw huurcontract? Veel kans dat het niet uitmaakt wat mensen met kennis van Belgisch recht hier van vinden.

Reclame

lukasi
Berichten: 1185

#4 , 25 mei 2024 10:07

Maar met dat sterretje in de ruit?
Soms wordt er overgegaan tot plaatsing van een nieuwe ruit in plaats van herstelling.

Ik heb dit ook al meegemaakt met schadeclaims, heb dan steeds 3 tot 5 offertes zelf aangevraagd en deze voorgelegd aan de rechter en of aan tegenpartij.
Zowel in het buitenland als in het binnenland , drijven verzekeringen op die overdreven claims.
Zelfs in Belgie: verzekering kwam af met een schadebedrag van 250€, tot ik 5 offertes voorlegde waar de laagste prijs 465€ was. Heb nog nooit een rechter in lachen zien uitbarsten , toen wel.

Sirkii
Berichten: 5466

#5 , 25 mei 2024 11:39

Ws zal het down under ook wel zo zijn: je tekende een contract met een forfaitaire vergoeding van 600$ per schadegeval. Mi niets tegen te beginnen. Ook al gezien de afstand. Is helaas verdienmodel van verhuurmaatschappijen ;-(. Da s zuur geld.

Zit nu in luchthaven naar huis: Franchise huurauto was 1500€ (geen tikfout). Ook te betalen bij schade in recht. Afkoopsom (excl banden en wielen) : 159€ voor 6 dagen…. Niet genomen en Risico gelopen en gelukkig niets voorgehad. Volgende keer kijk ik beter uit want 1500€ is veel geld …..

Brecht1
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 mei 2024 20:05

Bedankt voor jullie feedback.

Ik heb geen internationale rechtsbijstandsverzekering en dus vrees ik inderdaad dat het niet interessant is de betaling via een rechtzaak te betwisten.

Goed idee om ook bij de maatschappij hier in België een betwisting in te dienen.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”