Afrekening appartementsblok veel te duur -4 jaar achter elkaar

Afrekeningtehoog
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Afrekening appartementsblok veel te duur -4 jaar achter elkaar

#1 , 23 mei 2024 20:31

Beste ik woon in een appartementsblok met 10 appartementen. Jaar na jaar heb ik ongeveer 3000 euro gemiddeld moeten betalen aan de gemeenschappelijke kosten.

Dit jaar was de algemene kosten van het gebouw (zonder renovaties) -+ 29.000 euro!!

Er is 1 lift aanwezig, het blok bestaat uit 3 verdiepingen en er is gemeenschappelijk garage.
Kosten verdeling: enkel om 3 verdiepingen gangen te poetsen 1 x per week: 5500 euro
Onderhoud tuin :3 x per jaar voor een onafgewerkt en niet veel werk: 3000 euro
Elk jaar is er 3000-4000 kosten voor herstelling van de lift die niet intensief gebruikt wordt.

En grootste verbazend kost: elektriciteit gemeenschappelijk delen: jawel 7500 euro!!!!

En er zijn dan andere kosten die de som op 29000 euro brengen. Dit is jaar op jaar elk jaar zo.
Ik heb dan voorgesteld om de gemeenschappelijke delen 1 x per week te poetsen voor 20% minder bedrag minimum maar dit werd afgewezen door de AV.
Ook wanneer ik de Syndicus vraag hoe het verlichten van de gemeenschappelijke delen 7500 euro kan kosten word ik uitgelachen.

Ik heb gevoel dat de afrekeningen niet kloppen en misschien de poetswerk en tuinonderhoud inclusief de privé werken van sommige appartement eigenaars zijn?
Ik word ook zeer slecht behandeld door de medeeigenaars (ik krijg elk keer bericht om de hagen te snoeien) ik moet mijn klein gedeelte van tuin zelf onderhouden en ik zit aan een hoekje van het gebouw dus mijn tuin grens niet aan een buur.

Ik ben erg depressief door elk jaar mijn vakantie te moeten opgeven zodat ik de kosten moet betalen.
Kan ik iets doen hiertegen?

Dank u wel

Thomas Morus
Berichten: 5979
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 23 mei 2024 20:54

Vraag inzage van de facturen.
Wat zegt de rekeningcommissaris?
Wat zeggen de andere eigenaars tijdens de AV?
.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2600
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mei 2024 10:20

Zoals in #2

Absoluut de kopieën van de facturen opvragen. Geen kwijting geven aan de syndicus of rekencommissaris.

Men heeft zeker de uitsplitsing van de facturen over de onkostenrekeningen nodig om uw aandeel in de jaarafrekening te bepalen. Die moet u jaarlijks ook krijgen.

Druk op de ketel zetten en die stukken eisen ( desnoods met aangetekend schrijven ) binnen de 10 dagen.

Ook nakijken in de basisakte hoe de gemeenschappelijke kosten verdeeld worden.

Reclame

mava105
Berichten: 22352
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 24 mei 2024 12:28

Betalen de andere mede-eigenaren een vergelijkbaar bedrag als jijzelf?
Of zitten daar grote verschillen op?

LDB
Berichten: 90

#5 , 01 jun 2024 10:28

zeker een dikke fout in de afrekening,

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”