Omgangsregeling

KellyDave
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Omgangsregeling

#1 , 22 mei 2024 15:02

Ik had co ouderschap over mijn dochter. Zij is nu 17 en wil ineens niet meer komen. Dit liet zij via sms weten 's morgens. Na de middag kreeg ik via mail al een nieuwe regeling van moeder.
Ik moest geen alimentatie betalen maar verder wilde zij wel alles ivm financiele: groeipakket,fiscaal alles voor haar enz
Deze mail op papier gezet en allebei ondertekend.
Maand later verzoekschrift advocaat en oproepbrief vd rechtbank.
Verzoekschrift omvatte juist hetzelfde als de zelfgemaakte overenkomst ook geen alimentatie.
Kom op zitting vraagt advocaat ex ineens wel alimentatie.
Rechter boos,zaak uitgesteld.
Wat doe ik nu best?

eylis
Berichten: 8852

#2 , 22 mei 2024 18:45

Wat bedoelt u met "Rechter boos"?

KellyDave
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mei 2024 09:00

De rechter was boos op mijn ex en haar advocaat omdat deze nu ineens wel alimentatie vroegen en dit niet in hun verzoekschrift stond. Ze sloeg op tafel en zei boos: nu heb ik niks he niks niks niks. Dan moet ik puzzelen waar wij terug kunnen een zitting plannen zei ze boos.
Ik wil geen advocaat nemen en het zelf oplossen maar weet even niet wat doen nu.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38770

#4 , 23 mei 2024 09:46

Gezien uw ex nu een eis uitbreiding heeft gedaan zonder u daarvan in kennis te stellen kan u nu ook stellen dat u niet meer akkoord gaat met voorgaande afgesproken regeling.
U vraagt dat de zaak verwezen wordt naar de bemiddelingskamer van de familierechtbank.
Omgangsrecht blijft sowieso tot 18 jaar. Rechter kan uw dochter wel horen in kamer ( vanaf 12jaar)
Wonen (domicilie) kan maar op één plaats zijn alhoewel er een ik dacht minstens een omzendbrief is die toelaat kinderen op twee plaatsen in te schrijven (voordelen van beide gemeenten /provincies)

Beide ouders kunnen hun punten (vragen en conclusies) naar voor brengen ... beide ouders hebben wel bijstandsverplichting ( BW 205 -207 oud BW)

Breng uw ex met een AS op de hoogte dat gezien ze die eis uitbreiding heeft gedaan ook terugkomt inzake de overeenkomst.
In principe moet uw ex of de advocaat dat ook doen voor alles wat zij wenst - beide partijen dienen hun elementen aan elkaar mede te delen en op tijd dus niet om 8 uur 's morgens voor de zitting van 9 uur. (Veel gebruikte truc van )
Wat is de reden dat dochter plots en dan nog enkel via sms u dat meedeelt?
Niet direct een 'volwassen' houding of speelt er meer???

Laat dat ook weten aan de rechter vraag daar desnoods conclusietermijnen - einddatum waarop er moet geantwoord worden.

"""Co-ouderschap

De regel is
Gezag co-ouderschap wat het recht is om te beslissingen te nemen over het kind (eren) .
Dit gaat over huisvesting , opleiding, opvoeding, gezondheid …
Daaronder valt ook het beheer over de goederen van het kind en de vertegenwoordiging van het kind onder het ouderlijk gezag.

Ook na een relatiebreuk behouden de ouders samen het ouderlijk gezag .

Verblijf co-ouderschap is mogelijk maar niet verplicht.
Ouders kunnen dat zelf regelen wie waar en hoeveel tijd.
Indien geen overeenkomst dan zal het de rechter zijn die moet beslissen.
Sedert 2006 dient de rechter dit te bekijken als één van de ouders dit vraagt.
In BE wordt iets eer dan 1/3 zaken zo beslist – In de EU ongeveer 20%
Rechter is niet verplicht die regeling aan te nemen maar moet wel een gemotiveerd vonnis uitspreken .
Maatstaf is het belang en de bescherming van het kind .
Heeft niets te maken met wie wat betaald .
Regelgeving is dat iedere ouder in gelijke mate financieel bijdraagt naar evenredigheid.
Het verblijf kan een belangrijk element zijn

Fiscaal co-ouderschap. Wie kind ten laste heeft geniet van het belastingvoordeel. Ouders die uit elkaar zijn kunnen dit voordeel onder elkaar verdelen.
Hier zijn er (cumulatieve) voorwaarden
Niet tot zelfde gezin behoren. En voldoen aan onderhoudsverplichting
Huisvesting is gelijkmatig verdeeld wat blijkt uit vonnis van rechter of uit de gehomologeerde en geregistreerde overeenkomst.
Uiterlijk uitgesproken op 1 januari van aanslagjaar.
Ouders mogen dan hun onderhoudsbijdragen niet fiscaal aftrekken;
"""

KellyDave
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 mei 2024 13:32

Hoe en waar vraag ik dat de zaak wordt doorverwezen naar de bemiddelingskamer vd falilierechtbank?
Wat bedoelt u met een AS aan mijn ex en wat moet hier juist instaan?

Terug naar “Echtscheiding”