belasting op spaarboekjes

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5962
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

belasting op spaarboekjes

#1 , 21 mei 2024 14:44

A en B zijn gehuwd onder wettelijk stelsel.
Ze hebben ieder een spaarboekje en samen een derde spaarboekje (alle geld verdiend tijdens huwelijk).
Hoe worden fiscaal de opbrengsten verdeeld en eventueel belast (indien meer dan de vrijgestelde bedragen)?

1. Alle opbrengsten worden samengeteld en dan door twee gedeeld, of,
2. A wordt belast op eigen spaarboekje + helft gemeenschappelijk spaarboekje?
En B idem.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9838
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 21 mei 2024 17:05

Aanwinsten tijdens huwelijk zijn toch gemeenschappelijk ?

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5962
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 21 mei 2024 17:28

Beroepsinkomsten zijn ook gemeenschappelijk, maar die worden toch apart aangegeven en apart belast in de aangifte?

Dus: Moeten de intresten van de gereglementeerde spaarboekjes voor de (eventuele) fiscale heffing samengeteld worden en dan door twee gedeeld of gewoon het boekje op naam + de helft van het gemeenschappelijke boekje?

Gelijkaardige vraag:
A heeft app. geërfd en verhuurt dat. Moet het KI alleen en volledig door eigenaar-echtgenoot worden vermeld in aangifte of iedere echtgenoot de helft? Steeds onder hypothese wettelijk stelsel.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Sirkii
Berichten: 5458

#4 , 21 mei 2024 17:42

Als al het spaargeld gemeenschappelijk is elk de helft

KI van app van A volledig bij A. Je kan als je dat wil het app in de gemeenschap brengen. Vereist een notarisakte die normaliter minder dan 1000€ kost (check bij notaris)

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5962
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 21 mei 2024 17:55

Neen dus, intussen volgende gevonden:

"De onroerende goederen verkregen voor het huwelijk of door schenking, nalatenschap of testament zijn eigendom van elk van de huwelijkspartners.

Dat is niet het geval voor inkomsten (kadastraal inkomen, huurgelden …) uit die onroerende goederen. Die behoren tot het gemeenschappelijk vermogen van de huwelijkspartners. De huwelijkspartners moeten die inkomsten elk voor 50 % aangeven.

Voorbeeld

Meneer (60 jaar) en mevrouw (57 jaar) Peters zijn sinds 2003 gehuwd onder het wettelijk stelsel. Mevrouw Peters is eigenaar van een woning die ze reeds vóór haar huwelijk gekocht had. Die woning, met een niet-geïndexeerd kadastraal inkomen van 1.000 euro, wordt verhuurd aan een gepensioneerd echtpaar.

Hoewel het onroerend goed uitsluitend eigendom is van mevrouw Peters, zijn de onroerende inkomsten van de woning gemeenschappelijk. Daardoor moeten de twee huwelijkspartners ieder de helft van het kadastraal inkomen vermelden in hun belastingaangifte."
bron: https://financien.belgium.be/nl/particu ... finitie#q5
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9913
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 21 mei 2024 18:46

KI van eigen goederen van een partner bij wettelijk stelsel zijn gemeenschappelijk en dienen 50-50 worden aangegeven.

Zo ook : iemand wordt veroordeeld tot een boete voor overdreven snelheid. Die boete is persoonlijk. Bij niet of late betaling : bijkomende boetes zijn persoon lijk, aangerekende intresten zijn gezamenlijk.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5962
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 21 mei 2024 18:48

"Als al het spaargeld gemeenschappelijk is elk de helft"(1)
Maar daar houden de banken geen rekening mee voor gereglementeerde spaarrekeningen.
Ze houden af louter op naam van de rekeninghouder.
Bijgevolg kunnen gehuwden voor zelfde totaal bedrag aan intresten zeer verschillende belasting betalen aangezien het afhangt van de wijze waarop de bedragen per spaarrekening zijn verdeeld.
Of????
Help Wanton!!!

(1) maar in het wettelijk stelsel zijn alle intresten sowieso gemeenschappelijk
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii
Berichten: 5458

#8 , 21 mei 2024 19:41

@ Thomas,

Verdorie je hebt gelijk …. KI is 50-50, ongeacht hoe de verdeelsleutel is die je op Myfin vindt. Effe opgezocht en Da's de reden dat de fiscus al een paar keer mijn aangifte aangepast heeft en het KI van een vakantieverblijf dat m n echtgenoot erfde herverdeeld heeft. Nooit geprotesteerd omdat we beiden in dezelfde hoogste schaal zitten.

Héhé, t is ingewikkeld in dit Belgenlandje

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5962
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 21 mei 2024 20:00

@ Thomas,

Verdorie je hebt gelijk …. KI is 50-50, ongeacht hoe de verdeelsleutel is die je op Myfin vindt. Effe opgezocht en Da's de reden dat de fiscus al een paar keer mijn aangifte aangepast heeft en het KI van een vakantieverblijf dat m n echtgenoot erfde herverdeeld heeft. Nooit geprotesteerd omdat we beiden in dezelfde hoogste schaal zitten.

Héhé, t is ingewikkeld in dit Belgenlandje
Ik vraag me af hoe de modale Belg zonder kleerscheuren zijn aangiftes voor mekaar krijgt.
Dat de fiscus het soms zelf niet meer weet verwondert mij allang niet meer.
Verwondert me ook niet dat een bekende prof fiscaliteit openlijk verklaart dat hij zijn eigen aangifte niet meer zelf invult maar dat doet in samenwerking met een accountant-fiscalist.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5962
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 21 mei 2024 20:19

Blijkbaar beschikt de fiscus over geen enkele mogelijkheid om (door de bank) teveel afgehouden belasting op een spaarboekje terug te storten!
Hoe kan dat nu???? ====>>>Niettegenstaande gehuwden onder wettelijk stelsel elk de helft van de intresten genieten ook al staat de rekening op 1 naam leidt dat tot ongewenste resultaten.
koppel 1: Indien één spaarrekening op naam van echtgenoot A meer dan het vrijgesteld bedrag aan intresten oplevert dan houdt de bank op het teveel 15 percent af.
koppel 2: Indien zelfde bedrag aan intresten over twee rekeningen was gespreid (dus op rekening van A en rekening van B) en elk van die bedragen beneden het vrijgesteld bedrag per capita ligt dan is er geen belasting.
Normaal gezien zou de fiscus voor koppel 1 moeten voorzien in een terugstorting.
NOPES! Koppel 1 kan niets terugvorderen omdat de fiscus heeft vergeten/nagelaten om in een terugbetalingsprocedure te voorzien.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9913
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#11 , 22 mei 2024 21:15

Niet panikeren. Als je dat kapitaal spreidt over 4 of 5 boekjes, evt bij verschillende banken, blijf dan telkens binnen het vrijgestelde bedrag. De belastingplichtige wordt dan geacht dit zelf te vermelden in zijn aangifte. Maar wie doet dat?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton
Berichten: 9913
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#12 , 22 mei 2024 21:23

Opletten bij KI's in uw aangifte. Een weduwe heeft een woning, KI 800. Zij is deels mede-eigenaar in een appartement, na overlijden haar man. KI voor haar 220.
Elk jaar worden die bedragen verkeerd ingevuld bij ToW.elk jaar veranderd, maar fiscus houdt vol.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”