Bedrijf waarvoor ik solliciteer stuurt mijn gegevens door naar FOD

Nikita120
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bedrijf waarvoor ik solliciteer stuurt mijn gegevens door naar FOD

#1 , 18 mei 2024 13:32

Mag een bedrijf waarvoor je solliciteert je loonbrief zomaar doorsturen naar FOD financiën gezien deze beweert dat er zaken niet kloppen zonder enige toestemming? Wat zijn mijn rechten hierin want ik geef hun absoluut geen goedkeuring..

- Ik heb gesolliciteerd elders & gezien ik niet inga op hun aanbod dreigen deze mijn loonstroken van mijn huidige werkgever door te sturen naar FOD gezien zij beweren dat mijn huidige werkgever niet volgens de wet handelt. Heb tevens zwart op wit op mail staan dat zij deze gaan doorsturen..

LeenW
Berichten: 12942

#2 , 18 mei 2024 14:49

Iedereen (met enkele uitzonderingen beroepsgeheim) die vermoedens van fraude heeft, mag deze melden aan de bevoegde instanties.

LYNX XX
Berichten: 2576
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 mei 2024 18:32

https://www.jobat.be/nl/art/mag-men-bij ... idige-loon

Twijfel ten zeerste of deze werkgever uw loonbrieven mag doorsturen naar de FOD : hij is geen benadeelde of betrokken partij en zeker niet zonder uw schriftelijke toestemming.
Lees even de link.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5458

#4 , 18 mei 2024 22:22

Daarvoor is t nu te laat maar waarom gaf je je loonbrieven? Zou ik nooit gedaan hebben.

Los daarvan: wat is er volgens hen fout ?

LYNX XX
Berichten: 2576
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 mei 2024 09:01

Dossier voorleggen aan uw vakbond.

Aangetekend schrijven aan bewuste firma dat u geen toestemming geeft om uw loonbrieven te gebruiken voor iets anders dan de sollicitatie en dat u deze direct terug wilt.

En een antwoordje op # 4 Sirkii.

bosprocureur
Berichten: 6880

#6 , 19 mei 2024 09:49

Dossier voorleggen aan uw vakbond.

Aangetekend schrijven aan bewuste firma dat u geen toestemming geeft om uw loonbrieven te gebruiken voor iets anders dan de sollicitatie en dat u deze direct terug wilt.

En een antwoordje op # 4 Sirkii.
En als ze daar niet op ingaan, wat stel je dan voor ? Of als die firma het document te uwer attentie aan de huidige werkgever stuurt?

LYNX XX
Berichten: 2576
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 mei 2024 11:51

Zonder schriftelijke toestemming van TS mogen zij die loonfiches niet gebruiken en zeker niet doorsturen naar derde partijen.
CAO 38 NAR ART. 11

Hun gedrag zou wel eens als een boemerang kunnen terugkomen.
TS vakbond !!!

BRON : TIPS&ADVIES ONDERNEMINGSDATABANK 21.08.2015

AANWERVEN _ RECHT OP PRIVACY
MAG U EEN LOONBRIEF VRAGEN AAN EEN SOLLICITANT ?
Stel, u zit in de laatste fase van een aanwerving, maar de sollicitant stelt hoge looneisen, omdat hij er niet op achteruit wil gaan. Als u eraan twijfelt of hij wel zo veel verdient, heeft u dan het recht om een loonbrief als bewijs te vragen ?
Naar het huidige loon wordt in heel wat sollicitatieformulieren en/of - gesprekken gevraagd. Wanneer de sollicitant er spontaan op antwoordt, is er uiteraard geen probleem. De vraag is echter hoe het zit wanneer de sollicitant er niet ( spontaan ) op wenst te antwoorden. Kunt u dan eisen dat hij het wel doet ? Of de vraag is ook : hoe zit het wanneer u vermoedt dat hij overdreven heeft in zijn antwoord, wat volgens een recent Nederlands onderzoek in maar liefst 1/3 van de gevallen zou gebeuren ? MAG IK DAN EEN LOONBRIEF VAN DE HUIDIGE WERKGEVER VRAGEN ? Iemand beweert dat dit de privacy van de sollicitant zou schenden, maar dat kan toch niet ? Dit is toch een gegeven data ik nodig heb als werkgever ? , zo vroeg een abonnee ...

U KUNT GEEN LOONBRIEVEN EISEN ...
PRIVACY SCHENDEN MAG NIET. Het werven en selecteren wordt geregeld door CAO 38 VAN DE NATIONALE ARBEIDSRAAD. Hierbij moet u o.a. de privacy van de sollicitant respecteren, zo blijkt uit art. 11, dat stelt de persoonlijke levenssfeer van de sollicitant geëerbiedigd moet worden, wat impliceert dat vragen over het privéleven slechts verantwoord zijn indien zij relevant zijn wegens de aard en de uitoefeningsvoorwaarden van de functie. Daarnaast stelt art. 13 van de cao dat ALLE NOODZAKELIJKE GEGEVENS OVER HET BEROEPSVERLEDEN VAN DE SOLLICITANT ALLEEN MAAR VERSCHAFT MOETEN WORDEN WANNEER DEZE BETREKKING HEBBEN OP DE AARD EN UITOEFENINGSVOORWAARDEN VAN DE FUNCTIE.

HUIDIG LOON IS IN BEGINSEL PRIVé. Gelet op deze regels is de sollicitant niet verplicht om informatie te geven over het loon en de voorwaarden van zijn huidige functie, laat staan om inzage te geven in de documenten waarin die gegevens vermeld worden ( bv. een arbeidsovereenkomst of loonbrief ). In principe zijn deze gegevens of stukken nl. niet relevant voor de aard en de uitoefeningsvoorwaarden van de nieuwe functie. Hieruit volgt dat u strikt genomen bv. niet het recht heeft om automatisch bij elke sollicitatie een kopie van een loonbrief te eisen. Een sollicitant zou dit nl. als een inbreuk op zijn privacy kunnen beschouwen waardoor hij een schadevergoeding zou kunnen eisen.

... TENZIJ MEN ZELF DE VOORWAARDEN CREÊERT
Soms mag u toch privévragen stellen. Een inmenging in het privéleven is ook weer niet totaal uitgesloten. Zoiets is nl. wel mogelijk wanneer er voldaan is aan het zgn. finaliteitsbeginsel en het zgn. beginsel van de proportionaliteit. Het eerste betekent dat u een gerechtvaardigd doel moet hebben, het tweede dat er geen andere manier voorhanden is om dat doel te bereiken.

FINALITEIT VAN DE WAARACHTIGHEID. Gelet op deze principes lijkt het wettig te zijn dat u wel naar een loonbrief of arbeidsovereenkomst vraagt wanneer een sollicitant er een STRIJDPUNT van maakt dat hij bv. dezelfde voordelen krijgt als bij zijn huidige werkgever. Dan moet u toch de mogelijkheid hebben om te checken over welke voordelen het gaat ? En hoe gaat u dat anders doen dan door de documenten ? Idem als een sollicitant bv. zegt dat u alleen wil komen als hij ( minstens ) € 100.00 meer verdient dan nu.

TIP. Wilt u helemaal op safe spelen en een bewijs creëren dat u in uw recht bent met uw vraag naar een bewijsstuk, laat de sollicitant dan op papier verklaren dat hij alleen komt als hij x-aantal euro meer verdient, dezelfde voordelen wenst enz.

Het huidige loon behoort in feite tot de privésfeer zodat u niet het recht heeft om automatisch naar een loonbrief te vragen. Voert een sollicitant zelf aan dat hij een voordeel of loon wenst dat hij nu ook heeft, dan creëert hij in principe echter zelf de voorwaarde die nodig is om toch naar een loonbrief te mogen vragen.

Vragen naar loonbrieven en deze ter beschikking krijgen vallen enkel onder het motief SOLLICITATIE en verder zuiver privatief en onder privacy clausules. Indien de betrokken werkgever deze toch gebruikt voor andere doeleinden = onwettig.

Indien de arbeidsvoorwaarden/verloning bij TS zijn huidige werkgever niet overeenstemmen met de wettelijke regels is dat een vakbondszaak, of de vakbondsafgevaardigde van het bedrijf en zeker die van TS.

Terug naar “Andere”