Voorschot puppy

Laueggan
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Voorschot puppy

#1 , 14 mei 2024 19:00

Hallo, ik heb een puppy gereserveerd door een voorschot te betalen, verder niets. Nu heb ik wegens gezondheidsproblemen en aankomende operaties de fokker laten weten dat ik helaas moet afzien van de aankoop hierdoor. De fokker zegt dat er een overeenkomst is maar ik heb niets getekend alleen het voorschot betaald. Ik weet dat ik het voorschot spijtig genoeg kwijt ga zijn maar kan hij me verplichten om de puppy toch te kopen? Of meer geld te vragen?

Franciscus
Berichten: 38739

#2 , 18 mei 2024 20:14

Is er een contract op papier gezet.
Wat staat daarin?
Is het een erkende kweker of een hobbykweker..moet een registratienummer hebben
Bij ontbinden aankoop is voorschot meestal als schadevergoeding te beschouwen.

eylis
Berichten: 8852

#3 , 19 mei 2024 17:23

Als er niets op papier is gezet (zoals u schrijft) dan zijn er ook geen afspraken over annulering van de koop. In feite heeft u een deel van het bedrag gegeven voor de koop van een puppy. U meldt (met de redenen) waarom u moet afzien van de aankoop. Indien dit een betrouwbare verkoper was, had hij een reserveringscontract met u gemaakt (met daarin ook alle voorwaarden).

Indien hij een verkoper met een hart voor zijn dieren zou zijn, zou hij ook weten dat u momenteel niet de nodige zorgen aan een jonge hond kunt geven. Dan zou hij zijn pup probleemloos houden.
Op zijn minst is de verkoop geannuleerd zonder bijkomende kosten. Laat, zoals Fransiscus aanraadt, natrekken of zijn vergunningen in orde zijn. Indien niet, laat hem weten dat u weet dat hij zonder gunninen verkoopt en aldus uw reserveringssom terug wenst.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”