Hoe interpreteert u dit

justice speaker
Topic Starter
Berichten: 222
Juridisch actief: Nee

Hoe interpreteert u dit

#1 , 11 mei 2024 09:19

Een kortlopend contract, gestart 01/08/2021 onder het Vlaamse huurdecreet Er staat in
Deze huurovereenkomst heeft een korte duur en word aangegaan voor de duur van drie jaren
en in vette tekst staat er achter aanvang nemend op  01/08/2021 om te eindigen op 31/07/2022.
Volgens mij is dit een contract van 1 jaar. Het werd niet opgezegd door huurder en verhuurder tegen 31/07/2022 en is dus een contract van 9 jaar geworden.
De eigenaar betwist dit en heeft een advocaat geraadpleegd die de huurder heeft aangemaand het pand te verlaten tegen 31/07/2024. Zijn relaas is,
Uit de geest van de overeenkomst blijkt heel duidelijk dat het een huurcontract van 3 jaar betreft

Wat is jullie interpretatie hierover?

Met dank
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

mava105
Berichten: 22328
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 11 mei 2024 09:46

Ik denk dat die geest verkeerd zit. Volgens mij is het een éénjarig contract.

Thomas_A
Berichten: 2426
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mei 2024 10:34

Kijk, duurtijd van 3 jaar en einddatum 2022 staan allebei in het contract en zijn niet verenigbaar.

Ik zie geen enkel argument waarom het ene meer kans maakt een materiële fout te zijn dan het andere. Zowel contracten van 1 als 3 jaar zijn perfect logisch en veel voorkomend. Welke geest wijst op 3 jaar?

Uw gok wat een rechter hierover oordeelt is evengoed als de mijne.

Moest de einddatum manueel ingevuld zijn en door beide partijen expliciet geparafeerd, zou ik wel durven argumenteren dat dit voorgaat op de standaard voorgetypte bepalingen.

Reclame

justice speaker
Topic Starter
Berichten: 222
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 mei 2024 10:47

Alvast bedankt mava105 en Thomas_A

Ik wil wel nog even inhaken op wat beantwoord werd.
Sinds de invoer van het Vlaamse huurdecreet, word bepaald dat een kortlopend contract de begindatum en de einddatum van het contract moet vermelden.
In dit geval en bij dit contract staat enkel
Deze huurovereenkomst heeft een korte duur en word aangegaan voor de duur van drie jaren.
Dat is dus geen begin en einddatum. Maar daarachter staat wel in vet gedrukt aanvang nemend op 01/08/2021 om te eindigen op 31/07/2022.
Dit is dus wel een begin en einddatum van 1 jaar. Dus ik veronderstel dat dit een 1 jarig contract is dat door gebrek aan opzeg tegen het einde van het eerste jaar een contract van 9 jaar is geworden.
Heeft er iemand andere interpretaties hoor ik het graag. Bedankt alvast.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Evi (Odos)
Berichten: 362
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#5 , 11 mei 2024 11:13

Voor mij is het ook een huurcontract van 9 jaar geworden.
Op te zeggen door de verhuurder na elke driejarige periode. Met een schadevergoeding van 9 maanden huur in dit geval.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Terug naar “Huren”