Bij deze een vraagstuk voor de professionele en niet professionele gebruikers van het Juridisch Forum.
Stel je consumeert een drankje en/of hapje in een Horeca zaak in België, kan de uitbater je dan een geldbedrag aanrekenen voor het gebruik van de toiletten?
Regelgeving:
Geldende reglementering: KB van 04.04.1953, B.S. 05.04.1953 Art. 7
Bepaalt dat: “Ten gerieve van klanten moeten in voldoende getale hygiënische en fatsoenlijke waterplaatsen en privaten worden ingericht, welke door deur, venster of raampje rechtstreeks op de open lucht uitgeven en welke bovendien, indien zij niet buitenshuis kunnen staan, voorzien zijn van doelmatige middelen tot doorlopende luchtverversing. Die toestellen moeten voorzien zijn van een stankafsluiter en van een waterspoeling voor het wegspoelen en de prompte lozing van de drekstoffen. Nochtans is een waterspoeling enkel vereist voor de slijterijen gelegen langs een openbare weg met waterleiding. Waterplaatsen en privaten moeten derwijze worden geplaatst dat de klanten er rechtstreeks toegang toe hebben zonder door enige tot huiselijk gebruik dienende kamer te moeten gaan.”
Mijn Visie:
De bovenvermelde wetgeving geeft niet aan of er al dan niet een vergoeding mag gevraagd worden voor het gebruik van de toiletten. Maar, er staat wel in dat het etablissement moet voorzien zijn van toiletten "Ten gerieve van klanten". Wanneer ik als klant, zonder contante valuta, toegang wordt geweigerd tot de toiletten dan zijn de toiletten niet "ten gerieve" van mij. Hierdoor zou ik kunnen argumenteren dat een toilet bezoek voor mij als klant dus kosteloos moet zijn.
Mogelijk hebben jullie het addertje onder het gras ontdekt of zijn jullie het eens met deze visie om andere redenen. Wat is jullie visie hierop?