Hallo,
Mijn ex-vrouw heeft een geestelijke waanstoornis, bevestigd door gerechtelijk bevolen psychiatrisch onderzoek. Dit was trouwens de reden van de scheiding, het werd voor mij compleet ondraaglijk: onophoudelijke beschuldigingen dat ik onze dochter seksueel zou misbruiken, al van haar geboorte. Ik ben 54 nu, heb al 21 jaar dezelfde job, geen strafblad, sta voor geen enkel feit gekend. Mijn dochter is een sociaal en vrolijk meisje. Maar ik heb geen enkele manier om te bewijzen dat wat ex steeds opnieuw beweert totale fictie is, behalve dat ik mijn dochter na elke beschuldiging meteen heb laten onderzoeken, en alle mogelijke onderzoeken altijd negatief waren (en ze zijn heel ver gegaan in het laatste onderzoek, inclusief interview dochter, sporenonderzoek, binnenvallen om mijn pc en telefoon te onderzoeken). De rechter en openbaar ministerie begrepen de situatie heel goed, en na lang aanslepende procedure, waarbij al mijn spaargeld naar de advocaat gegaan is, gaf het eindvonnis van de familierechtbank mij het exclusief ouderlijk gezag over mijn dochter (5j), met alles dat erbij komt kijken. Dochter gaat naar ex elk tweede weekend en helft schoolvakanties. 100€ dwangsom per dag dat ex mijn dochter onrechtmatig bij zich houdt (is sinds die dwangsom niet meer voorgevallen).
Probleem: ex is nu weer in beroep gegaan. Ik heb gisteravond aangetekend bericht gekregen hiervan, zitting 22 maart. Ze wil zelf exclusief ouderlijk gezag, met geen enkel recht voor mij om mijn dochter te zien, 1800€ rechtsplegingsvergoeding en 300€ alimentatie. Al zo'n eisen (en veel ergere) zijn in het verleden al verworpen geweest, maar nu kan ik me geen advocaat meer permitteren (de laatste afrekening was 8500€). Ik ga al een serieuze lening moeten aangaan om mijn ex te kunnen uitbetalen voor de verdeling na scheiding (1e zitting notaris volgende week). Ik heb een voltijdse IT job, ben alleenstaande ouder, heb geen tijd noch kennis om een hele verweerprocedure in gang te steken in zo'n korte tijd. Ex heeft geen job, en een eindeloze reeks pro deo advocaten.
Mijn vragen:
(1) wat zou u doen in mijn geval, wetende dat ze nooit zal opgeven?
(2) wat gebeurt er is als ik totaal van niets gebaar en ook niet kom opdagen? Krijgt ze dan al haar eisen vanzelf toegekend, ook al weet de rechter perfect dat het volkomen ongegrond is?
(3) wat gebeurt er als ik wel ga, en mijn eigen belangen verdedig, maar totaal niets ken van de procedures en niets vooraf opgestuurd heb?
(4) kan zij echt maar eindeloos doorgaan met mij openlijk beschuldigen van seksueel misbruik, kan ik werkelijk geen enkele schadevergoeding vragen daarvoor?
Ik zit op een breekpunt na jaren emotioneel misbruik, waar ik alle moed verloren heb, geen spaargeld meer heb - het is een ideale situatie voor haar.