Ik heb het volgende voor:
Sinds 1,5 jaar huren wij een woning. Vlak nadat we hier woonden, bleek er een lek in het dak te zijn. Gevolg vocht in de eetkamer. In september werd het plat dak geïsoleerd. De werken in de eetkamer zijn tot op heden niet uitgevoerd.
Enkele weken geleden hing er een muffe geur in de slaapkamer van de dochter. Bij het wegtrekken van het bed (boxspring 180x200cm) zag ik dat de muur helemaal nat en beschimmeld was. Zware condens! Ik zocht meteen of er nog andere plekken waren die nat waren en zag dat de bovenste kader van het raam ook vol schimmelplekken was. Ik heb onmiddellijk de verhuurder gecontacteerd en die kwamen dezelfde avond nog kijken. Ze zeiden dat ze ook niet begrepen hoe dit kwam en waarschijnlijk door te weinig verluchten was. Maandag kwam hun bouwheer en zei dat de muur niet nat was en dat dit te wijten was aan mij omdat ik de ramen niet openzet, de schimmel aan het raam is een koudebrug zei hij. .. Ik kocht diezelfde avond een vochtmeter, stak die in de muur en die sloeg onmiddellijk op rood.
Opnieuw een mailtje gestuurd en dan zeiden ze om te wachten tot de week erna want dan zou de verzekeringsexpert komen voor de vochtplek in de keuken. Die dag vroeg ik hem om te kijken en hij zei dat is vermoedelijk een koudebrug. Ik vroeg wat daarvoor de oplossing was en dan zei hij isoleren en verwarmingselementen plaatsen.
De verhuurder wil nu in 3 van de 4 slaapkamers verwarmingselementen bijzetten maar ik wil dit weigeren omdat ik eerst de oorzaak wil kennen en zeker wil zijn dat het probleem daarmee opgelost is. Die slaapkamer staat leeg nu en het vocht is helemaal ingetrokken in het hoofdeinde van het bed. De verhuurder zei me dat als ik het allemaal niet aankan maar moet verhuizen. Ik zal dan wel de schadevergoeding moeten betalen!
Ik heb hen aangeschreven en alle feiten beschreven en stelde volgende vragen:
hydrothermografisch onderzoek uitvoeren, indien akkoord kosten door hen te dragen, indien geen structureel probleem draag ik de kosten zelf. Vandaag lieten ze via immokantoor weten dat installateur mij zal laten weten wanneer hij verwarmingselementen komt plaatsen => verder niks van info => woongenot niks + wij zijn twee werkende ouders en hebben daarbovenop nog een kind met autisme. Wie gaat als die kamers leegmaken en nadien schoonmaken???
Conformiteitsattest van de elektriciteit: nieuwe zekeringskast geplaats + aarding => hun antwoord: overeenkomstig goed vakmanschap en volgens de regels van de kunst m.a.w. GEEN ATTEST
mijn reservesleutel die in hun bezit is => geen antwoord
Wanneer de werken in de eetkamer zullen aanvangen: volledig plafond eruit + helemaal opnieuw behangen => geen antwoord
Ik had hen ook het EPC attest gevraagd en daarop zie ik ineens enkele beglazing staan => ramen keuken, koepel in veranda polycarbonaatplaten en één raam in de living... EPC is 378 dus net op de valreep een D score De raamprofielen van de vensters en koepel zijn thermisch weinig performant. Muren niet geïsoleerd, daken onvoldoende geïsoleerd.
Mijn vraag is concreet mag ik met deze info het plaatsen van verwarmingselementen weigeren, wettende dat ik nog meer ga moeten stoken en dat mijn energiefacturen nog erger zullen zijn dan nu. Kan ik afdwingen om de raamprofielen en enkelglas te vervangen door dubbelglas of contractbreuk met schadevergoeding eisen?
Ik dacht dat sinds 1 januari 2023 overal dubbele beglazing in een woning aanwezig moest zijn.
Er is ondertussen een 'probleem' met hun mail dus laten ze het immokantoor dat geen rentmeesteropdracht heeft mails sturen?