Hey,
Ik kan niet echt terugvinden of een aangekoppelde aanhangwagen langer dan 24u mag parkeren.
Bij de politie geven ze altijd een ander antwoord.
Op de website van de stad Gent (
https://stad.gent/mobiliteit-openbare-w ... nhangwagen) staat dat een losstaande aanhangwagen maar 24u mag parkeren.
Indien afgekoppeld (dus enkel de aanhangwagen) : maximaal 24 uur.
Deze bepaling geldt niet indien de aanhangwagen aangekoppeld is. Dan vormt hij samen met het trekkend voertuig een sleep.
Enige mogelijke beperkingen in tijd zijn dan :
* een aanhangwagen (of sleep) met een MTM van > 7.500 kg langer dan 8 opeenvolgende uren in de bebouwde kom
* indien uw aanhangwagen een reclamevoertuig betreft : maximaal 3 uur op de openbare weg
Ik zou ook nog graag weten, stel dat ik er ergens mee heen rijd en hem op dezelfde plaats terugzet. Stel dat de politie dit niet gezien heeft en denkt dat hij er langer dan 24u staat. Gaat mijn woord dan voldoende zijn?
Groetjes,
Me
Vergeet niet, dat vaststellingen verricht door een bevoegd persoon omgekeerde bewijswaarde hebben.
Verder zal het dus afhangen van WAT er precies bij de vaststellingen beschreven staat. Heeft de bevoegd person louter vermeld dat de desbetreffende aanhangwagen op een bepaald tijdstip op een bepaalde plaats geparkeerd staat, en er +24 u later vastgesteld werd dat diezelfde aanhangwagen op diezelfde plaats geparkeerd staat, zonder meer. Dan kan daaruit niet noodzakelijk geconcludeerd worden dat het voertuig daar al die tijd onafgebroken geparkeerd geweest is, zonder intussen voor kortere of langere tijd verplaatst te zijn geweest. Het is immers weinig aannemelijk dat de bevoegd persoon uw aanhangwagen 24u onafgebroken geobserveerd zou hebben.
Als daar evenwel bijkomend vaststellingen beschreven staan zoals het fameuze krijtje, of steen voor het wiel van de aanhangwagen, wordt verweer al
euh .... lastiger ......