Graag jullie advies in intake over dit :
Er werd een huurcontract getekend in nov 2016 die inging op 1 dec 2016.
kreeg een brief over indexering met deze uitleg :
nieuwe huurprijs (dec 2017) = basis huurprijs (dec 2016) * GI (2013) nov 2017 / GI (2013) okt 2016.
484,10 = 475,00 * 105,85 / 103,86
Nadat ik het forum hier heb doorzocht vond ik een link om deze berekening te verifiëren en deze gaf geen verhoging weer, dus is min vraag of de indexering wel terecht is.
Bovendien zijn er een aantal punten waar ik een probleem heb :
- geen plaatsbeschrijjving.
- geen getekend exemplaar van het huurcontract ontvangen.
- enkele mankementen aan het appartement : geen werkend kookfornuis, de deuren vallen van de keukenkasten, verwarmingsknop zit vast aan verschillende radiatoren waardoor ze onbruikbaar zijn, badkamer is half bruikbaar, ...
- aangezien het om een appartementsgebouw gaat zijn de de jaarlijkse kosten die zeer ruim door de beheerder worden aangerekend, die beheerder (syndicus) is tevens ook diegene die optreed voor de eigenaar die verhuurd.
- Verder is de huurder is een patiënt met een terminale ziekte.
Ik zou ook graag willen weten of er een reden kan zijn die ingeroepen kan worden om de indexering te weigeren.
Normaal gezien heb ik geen probleem bij een indexatie maar in dit geval wel, ik zit met een eigenaar die geen enkele poging onderneemt om de woonsituatie te verbeteren of tot enig reparatie of vervanging over te gaan.
Geld ontvangen van een huurder is terecht, maar ook verantwoordelijkheidzin en degelijkheid zijn volgens mij normen die moeten door beide partijen ondertekend worden en hierin hen ik het gevoel dat de huurder als een stomme melkkoe figureed.
Het is evident dat dat het niet de bedoeling is om in de fout te gaan en op de juiste manier te handelen om dit probleem op te lossen.