Tegen wie moet de syndicus dan optreden?De juridische weg lijkt inderdaad onvermijdbaar.
B.W. Art. 577-6 § 4
Leg de syndicus via een agendapunt de verpichting op :
juridisch advies op te vragen en dit voor te leggen aan de mede-eigenaars
B.W. Art. 577-9
Verplicht daarna de syndicus op te treden.
Tip : Zoek en bepaal zelf de keuze van de advocaat, liefst in voorafgaand overleg met andere ME’s.
Die heb ik al gecontacteerd. Hij pleit onschuldig omdat hij enkel een ontwerp heeft gemaakt maar niet belast werd noch met de administratieve aanvragen, noch met het toezicht op uitvoering van de werken. Hij zegt dat het daarom niet zijn schuld is dat de werken werden uitgevoerdDat de VME de architect zal dagvaarden. Hij zal zijn verzekering moeten aanspreken.
De gemeente zegt dat ze van niets wist. De gevel werd afgeschermd en aan het oog onttrokken door stellingen bekleed met doeken.Een gebouw, werken aan een gebouw, worden gewoonlijk gedaan door een geheel bestaande uit archtitect, aannemer en onderaannemers.
Ieder van heeft een verantwoordelijkheid.
Vandaar onze raad eerst een juridisch verantwoord onderzoek te doen.
Quid verantwoordelijkheid gemeente ?
Alternatief :
U verhaalt uw schade op de VME, althans op de samenstelling ervan bij het nemen van de beslissing.
Dat zal hij dan moeten bewijzen aan de hand van zijn contract opgemaakt tussen de VME en hemzelf[ Hij pleit onschuldig omdat hij enkel een ontwerp heeft gemaakt maar niet belast werd noch met de administratieve aanvragen, noch met het toezicht op uitvoering van de werken. .
Ik heb nu samen met enkele andere mede-eigenaars een BAV samengeroepen.
B.W. Art. 577-6 § 2
Dat is goed gedacht want het is zo. Maar de syndicus moet wel het werk doen om de uitnodigingen te versturen en voor een zaal zorgen.Is er hier iets veranderd?
Ik dacht dat een BAV kon bijeengeroepen worden op initiatief van gewone mede-eigenaars die samen tenminste 20 % vertegenwoordigen?
…………..Geeft de syndicus geen gevolg aan het verzoek, dan kan een van de mede-eigenaars die het verzoek mee ondertekend heeft, zelf de algemene vergadering bijeenroepen.
Onze aanvulling : per aangetekende briefOp de algemene vergadering moet de syndicus uitgenodigd worden, zodat deze in de mogelijkheid is zijn wettelijke taak uit te oefenen.