Ze mogen hem geen weekends bijhouden, wel de hele week. Op school (in- en externen) de hele dag en niet langer.
Als er in het reglement staat dat laptop of gelijkaardig verboden is, wat ook zo zal zijn, dan mag je die niet meenemen op internaat en word hij in beslag genomen tot vrijdag ochtend of avond al naargelang je het internaat verlaat.
ECHTER! Studeer je bijvoorbeeld BI of IB dan word er een uitzondering toegestaan op basis van je studierichting en mag hij niet in beslag genomen worden tenzij de opvoeders merken dat je bijvoorbeeld op msn zit ipv je werk te maken.
Hij moet niet eens in uw kamer liggen 's nachts. Dan moet hij in de kluis van de opvoeders zitten net zoals overdag als jij op school zit.
Laat dat ding thuis, als je geen BI of IB volgt heb je die niet nodig. Er verdwijnen wel grotere spullen dan een laptop. Hoe goed de mijne er ook voor zorgde, kwam enkel uit de kluis om op te werken, iemand heeft een schaar door het scherm geduwd toen ze even naar toilet was. Ik zeg het maar hé. Ge doet ermee wat je wilt, het is UW laptop maar besef dat zo'n dingen veel geld kosten.
Ik denk dat noch u noch wijzelf exact weten wat de voorwaarden zijn van het internaat waar hij verblijft.
Dan nog mag er geen inbeslagname zijn van een goed! Enkel een tijdelijk
vrijwillige in bewaarneming van het goed als gevolg van een ordemaatregel die het verstrekken van onderwijs verhindert! De leerkrachten kunnen VRAGEN bij het begin van de les om de laptop, gsm bijvoorbeeld op hun bureau te leggen tot het einde van de les/lesdag. Zij kunnen NIET het goed nemen(afpakken) en het er zelf neerleggen, dit mag NIET! Dit kan gezien worden als inbeslagname en ontvreemding van het goed.
Het vrijwillig afstaan van een laptop voor een week ter ordemaatregel in een internaat lijkt mij ook onwaarschijnlijk. Al heb ik zelf nooit in een internaat gezeten ik denk niet dat er onderwijs 24/7 verstrekt wordt in een internaat. En kan dus het in bewaring nemen op vrijwillige basis van een laptop ook nooit voor een volle week zijn, zelfs niet in een internaat.
Persoonlijk als internaat of school of leerkracht zou ik zelf nooit het goed ergens in bewaarneming leggen of nemen. Als er iets mee gebeurt kan u aansprakelijk gesteld worden voor schade. Bijvoorbeeld: leerkracht legt laptop op bureau die hij VRIJWILLIG kreeg van de leerling ter aanzien als ordemaatregel, maar hij laat hem per ongeluk vallen. U als leerkracht richt dan de schade aan een goed van een ander. Ik zou eerder verkiezen dat de leerling ZELF het goed in zijn boekentas steekt en niet meer bovenhaalt.
Al bestaat er een burgerlijke aansprakelijkheid verzekering voor leerkrachten die rond de 10 - 15 euro ligt. Ik weet niet in hoeverre deze eigenlijk genomen wordt in het onderwijs milieu maar ik kan het enkel maar ten sterkste aanraden om ze te nemen.
Als het internaat geen laptops toelaat en u neemt een laptop mee kunnen ze u gewoon uit het internaat zetten. Sinds u niet akkoord gaat met hun vooropgestelde regels die u hoogst waarschijnlijk wel zult ondertekend hebben. (Zoniet de ouders of voogd) Maar het internaat kan GEEN beslag name leggen op de laptop laat dit bij deze nogmaals duidelijk zijn.