Beste lezers
Ik werkte tot voor kort als freelancer voor een retailbedrijf met een schriftelijke opdracht-overeenkomst.
In artikel 1 van deze overeenkomst staat een start en einddatum, nl voor de periode van 1 mei 2014 tot 30 juni 2014.
Nochthans heb ik in dit bedrijf gewerkt tot eind maart 2015.
Ik veronderstel dat dit gewoonweg 'stilzwijgend' verlengd werd.
Op 31 maart krijg ik mondeling te horen dat men de samenwerking wil stopzetten, want er zijn 3 nieuwe 'vaste' in dienst genomen, en
helaas geen budget meer voor mij als freelancer.
Wel steeds tevreden geweest, maar ik mag nog 5 dagen werken, en dan ik vertrekken.
Ik ben dus eigenlijk van de 1 op de andere dag mijn opdrachten kwijt, word bij het groot vuil gezet als afdankertje, en ...that's it.
Bedankt voor de bewezen diensten ??? ....ik word gesust met : binnen een paar maanden hebben we misschien terug wat opdrachten,
je moet je niet beschikbaar houden, maar misschien doen we dan nog wel eens beroep op je.
Of ik dat zie zitten ? Ik zeg ja, want ik moet werken om mijn leningen en betalingen te kunnen doen.
Maar wat zal daar van komen???? Moet ik dit geloven ?
Als ik verder lees in mijn opdracht-overeenkomst lees ik :
artikel 9 : deze overeenkomst kan (tussentijds) door opdrachtgever of opdrachtnemer opgezegd worden met inachtneming van een opzegtermijn van 4 weken.
Tot op heden nog steeds geen aangetekend schrijven ontvangen ivm stopzetting samenwerking, en dus ook geen 4 weken opzegtermijn.
Wat zijn mijn rechten met deze overeenkomst ?
Moeten zij mij 4 weken opzegtermijn geven en een aangetekend schrijven ivm verbreking samenwerking?
Of moet ik dit alles zo laten en heb ik geen recht van spreken?
Ik ben er kapot van dat dit zomaar kan.
Dank voor feedback en raad !