eerherstel

peterke007
Topic Starter
Berichten: 5

eerherstel

#1 , 26 apr 2008 09:11

mijn partner heeft 16 maanden en 2 weken opgesloten gezeten, waarvan 8 maanden in de gevangenis en 8 maanden in een psychiatrische instelling, en dit terwijl het onderzoek nog steeds aan de gang was voor de raadkamer,
we hebben bewijzen genoeg aan geleverd dat hij onschuldig is.
onze advocaat zelf wist al alles en zei zelf dat deze zaak zo dom en moeilijk is, mijn vriend is beschuldigd van pedofilie, maar hij is zelf een slachtoffer van zijn vader.
zijn eigen broers en zussen, hebben hem via leugens laten opsluiten omdat mijnvriend dat niet wou verklaren aan de politie dat ook hij misbruikt is geweest door hun vader.
en ze konden het allemaal ook niet verwerken dat hij homo is, wetende dat hun vader een overdreven manipiluer is en gelovige. de vader is al meermaals veroordeeld geweest voor pedofilie, en mijn vriend nog nooit daar hij pas volgende week 21 jaar word,

gerecht jkijkt niet om naar de vele bewijzen en verklaringen die we neergelegd hebben om zijn onschuld te bewijzen, en de vader van mijn vriend heeft heel goed contacten in het gerecht waardoor hij beschermd word door hoger geplaatste mensen,.

nu het onderzoek nog steeds lopende is , en nu inmidderls mijn vriend ontslagen is na 16 maanden.
maar er nog steeds geen uitspraak is, wil ik graag weten in welke zin mijn vriend kan vergoed worden, voor de vele maanden die hem on terecht zijn afgenomen.

ik weet dat we tegen zijn vader niks kunnen beginnen omdat die man een bescherming heeft van hogerhand.

onze relatie heeft goed stand gehouden, en de laffe daden doorstaan die zijn familie uitgespookt hebben om ons uit elkaar te drijven,

dit vind ik ergens wel pure homohaat.

ikzelf heb altijd vast geloof gehad in ons gerechtssysteem, maar dat is nu verdwenen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Strafpleiter
Berichten: 25
Locatie: Gent

#2 , 07 mei 2008 15:32

De vraag tot schadevergoeding wegens onterechte voorlopige hechtenis wordt geregeld door de Wet van 13 maart 1973 betreffende de vergoeding voor onwerkzame voorlopige hechtenis.

Art 28 § 1 van die wet regelt de gevallen waarin vergoeding kan worden gevraagd.

a) wanneer hij bij een in kracht van gewijsde gegane rechterlijke beslissing rechtstreeks buiten de zaak is gesteld (lees: een definitief vonnis of arrest waarbij hij wordt vrijgesproken)

b) wanneer hij na een beschikking of arrest van buitenvervolgingstelling (lees: beslissing van de raadkamer of de kamer van inbeschuldigingstelling) het bewijs levert dat er gegevens in feite of in rechte aanwezig zijn waaruit zijn onschuld blijkt

c) wanneer hij werd aangehouden of in hechtenis is gebleven nadat de strafvordering reeds verjaard was (in dit geval waarschijnlijk niet van toepassing tenzij meer dan 10 jaar is verstreken sedert de meerderjarigheid van de beweerde slachtoffers)

d) wanneer hij een beschikking of arrest van buitenvervolgingstelling heeft bekomen waarbij uitdrukkelijk is vastgesteld dat het feit dat tot de voorlopige hechtenis aanleiding heeft gegegeven geen misdrijf is (in dit geval niet van toepassing want pedofilie is wel een misdrijf)

Kortom een vordering tot schadevergoeding kan maar worden gesteld nadat:

- ofwel de raadkamer (of de kamer van inbeschuldigingstelling) tot buitenvervolgingstelling oordelen EN bewijs wordt geleverd van de onschuld

- ofwel de correctionele rechtbank (of het Hof van Beroep) uw partner definitief vrijspreekt

Met vriendelijke groeten

Maarten Vandermeersch
Advocaat Balie Gent

Reclame

Terug naar “Archief”