niet ingaan op opsturen van bloedresulaten

Sander_o
Topic Starter
Berichten: 12

niet ingaan op opsturen van bloedresulaten

#1 , 22 apr 2010 22:23

Hallo !

Onze huisarts wil niet ingaan op de vraag om de maandelijkse bloedresulaten van mijn vader naar ons toe te zenden per post.

Wij houden dit graag ook zelf wat in het oog ( cholestrolwaarden , enz ).

Nochtans heeft mijn eigen dokter hier geen problemen mee en zegt dat de huisarts van mijn vader dit simpel kan doen door te vermelden aan het labo dat er steeds een dubbel moet verzonden wordn naar mijn vader..
Na gebeld te hebben naar het medisch labo waar de analyses van mijn vaders bloed word geanalyseerd bevestigd men dit dus , en zegt men dat mijn vaders huisarts dit moet melden .
Toch staat hij hier steeds weigerachtig tegenover en wil hij dit niet doen .

Mijn vraag .

Kan ik niet eisen als zoon van mijn vader dat het medisch labo dit toch doet ?
Waarom moet mijn huisarts hierover beslissen dat er een dubbel mag verzonden worden of niet ?
Indien mijn vader dit eist rechstreeks bij het labo , moet men hier dan niet op ingaan ?
Kan hij dit niet eisen met een aangetekend schrijven ?

dank U !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 22 apr 2010 22:50

Hallo !

Onze huisarts wil niet ingaan op de vraag om de maandelijkse bloedresulaten van mijn vader naar ons toe te zenden per post.

Wij houden dit graag ook zelf wat in het oog ( cholestrolwaarden , enz ).

Nochtans heeft mijn eigen dokter hier geen problemen mee en zegt dat de huisarts van mijn vader dit simpel kan doen door te vermelden aan het labo dat er steeds een dubbel moet verzonden wordn naar mijn vader..
Na gebeld te hebben naar het medisch labo waar de analyses van mijn vaders bloed word geanalyseerd bevestigd men dit dus , en zegt men dat mijn vaders huisarts dit moet melden .
Toch staat hij hier steeds weigerachtig tegenover en wil hij dit niet doen .

Mijn vraag .

Kan ik niet eisen als zoon van mijn vader dat het medisch labo dit toch doet ?
Waarom moet mijn huisarts hierover beslissen dat er een dubbel mag verzonden worden of niet ?
Indien mijn vader dit eist rechstreeks bij het labo , moet men hier dan niet op ingaan ?
Kan hij dit niet eisen met een aangetekend schrijven ?

dank U !
Daarmee zou de dokter de medische geheimplicht overtreden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

artemis
Berichten: 3297

#3 , 23 apr 2010 11:33

Volgens mij heb je wel recht om dat te vragen maar moet je het via de huisarts doen, ben niet zeker of die dat zomaar mag weigeren.
Stel dat je voor een second opinion wil gaan, dan heb je (een historiek van) die bloeduitslagen nodig... Idem dito met radiografieën of scanners die je achteraf meestal zelf moet bewaren.

Door een bepaalde chronische aandoening doe ik zelf om de 3 maanden bloedonderzoek. Twee verschillende huisartsen hebben mij altijd spontaan gevraagd of ik een kopie van het labo wou. Afhankelijk van het resultaat verhoog of verlaag ik zelf de frequentie van mijn medicatie (die voorschriftplichtig is), volledig in samenspraak met mijn huisarts.

Manlief was pas bij een cardioloog en die deed een bloedafname. Die stelde ook voor een kopie naar huis te sturen.

Vraag eventueel aan je eigen huisarts of die andere mag weigeren dat aan te vinken (al doen ze al snel hun paraplu open als het collega's betreft).

Reclame

artemis
Berichten: 3297

#4 , 23 apr 2010 12:00

Daarmee zou de dokter de medische geheimplicht overtreden.
Ik ben het ermee eens dat er een geheimplicht is van de huisarts van je vader tegenover jullie, maar niet tegenover je vader zelf.

Heeft je vader zelf al aan zijn huisarts gevraagd om hem een kopie te laten opsturen? Dat is iets heel anders dan een kopie naar de kinderen sturen...
Laat hem dat op een assertieve manier doen.... Niet van 'ik zou toch liever hebben dat..' maar wel 'Dokter, ik wil een kopie hebben'.

Gebruiker34
Berichten: 334

#5 , 17 mei 2010 21:58

Hallo !

Onze huisarts wil niet ingaan op de vraag om de maandelijkse bloedresulaten van mijn vader naar ons toe te zenden per post.

Wij houden dit graag ook zelf wat in het oog ( cholestrolwaarden , enz ).

Nochtans heeft mijn eigen dokter hier geen problemen mee en zegt dat de huisarts van mijn vader dit simpel kan doen door te vermelden aan het labo dat er steeds een dubbel moet verzonden wordn naar mijn vader..
Na gebeld te hebben naar het medisch labo waar de analyses van mijn vaders bloed word geanalyseerd bevestigd men dit dus , en zegt men dat mijn vaders huisarts dit moet melden .
Toch staat hij hier steeds weigerachtig tegenover en wil hij dit niet doen .

Mijn vraag .

Kan ik niet eisen als zoon van mijn vader dat het medisch labo dit toch doet ?
Waarom moet mijn huisarts hierover beslissen dat er een dubbel mag verzonden worden of niet ?
Indien mijn vader dit eist rechstreeks bij het labo , moet men hier dan niet op ingaan ?
Kan hij dit niet eisen met een aangetekend schrijven ?

dank U !
Hij kan dat inderdaad eisen. Uiterlijk moet men steeds binnen de 15 dagen op het verzoek ingaan. Zie staatsblad www.staatsblad.be

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 17 mei 2010 23:06

Zie staatsblad www.staatsblad.be
De datum van publicatie en de pagina kunnen in dit geval helpen om de zoektocht door een tiental miljoen pagina's ernstig in te korten... :wink:

tianneke
Berichten: 279

#7 , 18 mei 2010 09:28

Laat je vader even naar het labo bellen, ze sturen de resulaten naar hem toe zonder problemen.

Gebruiker34
Berichten: 334

#8 , 18 mei 2010 10:53

Zie staatsblad www.staatsblad.be
De datum van publicatie en de pagina kunnen in dit geval helpen om de zoektocht door een tiental miljoen pagina's ernstig in te korten... :wink:
Wet op de patiëntenrechten (Wet van 22.8.2002). Publicatie : 2002-09-26, bl. 43719.

Gebruiker34
Berichten: 334

#9 , 18 mei 2010 11:35

Wet op de patiëntenrechten (Wet van 22.8.2002). Publicatie : 2002-09-26, bl. 43719.

Art. 9. § 2. De patiënt heeft recht op inzage in het hem betreffend patiëntendossier.
Aan het verzoek van de patiënt tot inzage in het hem betreffend patiëntendossier wordt onverwijld en ten laatste binnen 15 dagen na ontvangst ervan gevolg gegeven.
§ 3. De patiënt heeft recht op afschrift van het geheel of een gedeelte van het hem betreffend patiëntendossier, tegen kostprijs, overeenkomstig de in § 2 bepaalde regels. Ieder afschrift vermeldt dat het strikt persoonlijk en vertrouwelijk is.
De beroepsbeoefenaar weigert dit afschrift indien hij over duidelijke aanwijzigingen beschikt dat de patiënt onder druk wordt gezet om een afschrift van zijn dossier aan derden mee te delen.

artemis
Berichten: 3297

#10 , 18 mei 2010 14:10

Walter,
Ik denk dat die wet niet helemaal gaat over wat Sander_o hier vraagt.

Hij vraagt niet naar het volledige patiëntendossier (tegen 'kostprijs') maar hij wil telkens een kopie van de maandelijkse bloedonderzoeken thuis opgestuurd hebben (zal dan wel aan zijn vader moeten zijn) en dat is iets wat elk labo gratis doet als de arts aanvinkt om een kopie naar de patient te sturen.
Alle artsen die ik gekend hebben doen dat op simpel verzoek van de patient .... maar deze ligt dwars.

Creatief
Berichten: 2513

#11 , 05 aug 2010 14:53

Sander heeft geen recht op inzage van de bloedresultaten. Zijn vader moet daar een schriftelijke toestemming voor geven. Het mag onnozel klinken omdat het maar over bloedresultaten gaat. De bloedresultaten zijn een onderdeel van het medisch dossier.

Indien de vader dit rechtstreeks vraagt aan de huisarts, dan zal deze wel ingaan op de vraag.
We leven anno 2010. De bloedresultaten worden tegenwoordig via mail verstuurd. Misschien is de huisarts te wrekkig om een print-out te maken.

Het verzenden van de bloedresultaten "per post" (@ Sander) vind ik persoonlijk ook wel een beetje te veel van het goede. De vader kan bij het volgende bezoek aan zijn huisarts gewoon een kopie vragen.

artemis
Berichten: 3297

#12 , 05 aug 2010 18:34

Nochtans heeft mijn eigen dokter hier geen problemen mee en zegt dat de huisarts van mijn vader dit simpel kan doen door te vermelden aan het labo dat er steeds een dubbel moet verzonden wordn naar mijn vader..
Na gebeld te hebben naar het medisch labo waar de analyses van mijn vaders bloed word geanalyseerd bevestigd men dit dus , en zegt men dat mijn vaders huisarts dit moet melden .
Toch staat hij hier steeds weigerachtig tegenover en wil hij dit niet doen .
Hallo Creatief,

Uiteraard heeft Sander geen recht op een kopie, wel zijn vader.
Als je het bericht goed leest dan denk ik niet dat Sander een persoonlijke kopie wil hebben, wel zijn vader, en hij zal die kopie mogen inkijken.

Zoals ik al zei krijg ik ook altijd een kopie per post. Van mij mogen ze het mailen maar daar hebben ze nog nooit naar gevraagd.

PS Dit bericht is al meer dan drie maanden oud ;-)

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”